Jeep Renegade 1.4 MAIR Limited 4×2
- Motor: 4 cylindret turbo-benzin
- Ydelse: 140 hk ved 5.500 omdr./min
- Max. moment: 230 Nm ved 1.750 omdr./min
- Transmission: 6 trins manuel gearkasse
- EU-norm: 16,7 km/l. ved blandet kørsel
- Tophastighed: 194 km/t.
- 0-100 km/t.: 9,3 sek.
- Lasteevne: 470 kg.
- Anhængervægt m. bremser: 1000 kg
- Pris som van: 189.805 kr. plus moms
At sidde i en Jeep, som kun har træk på forhjulene, er lidt som at bo i et beskedent hus med en prangende facade. Bag bilens ikoniske 7-ribbede køler finder man tekniske almindeligheder. En 1,4-liters benzinmotor, som fodrer et par langrillede fordæk via en 6-trins manuel gearkasse.
Vi kørte den ud på en fedtet markvej for at tage billeder, men lad være med det. Den kan sidde fast i en leverpostejmad.
Kritik eller ros
Man kan kritisere Jeep for at udvande sit varemærke, eller man kan rose dem for at tilbyde billige indgangsmodeller. Man kan også bare antage, at Jeep har en forståelig, timelig ambition om at vinde markedsandele.
Renegade fremstilles i øvrigt slet ikke i USA, men i Italien sammen med søsteren Fiat 500X. Den står på en platform, der er udviklet af Opel og Fiat, og er lillebror til Jeep Compass – bilen som for 10 år siden var den første Jeep, der kunne fås med forhjulstræk.
Men Jeep har selvfølgelig også udgaver af Renegade med firehjulstræk. Til det danske marked endda tre udgaver. Heraf en barsk Trailhawk-udgave med 170 dieselheste, 9-trins automatik, reduktionsgear og en frihøjde på 22 centimeter. Dertil kommer 20,5 centimeters fjedervandring, 48 centimeters vadedybde og Jeeps 4×4-system “Selec Terrain” med 5 kørselsindstillinger inklusive “Rock mode”.
Og selvfølgelig har Jeep kastet denne udgave ud på den berømte Rubicon Trail i Sierra Nevada.
Med dette in mente “smager det lidt af fugl” at sidde i denne forhjulstrukne Jeep, ligesom det smager af bedre økonomi. Man kan nemlig blive Jeep-ejer for lidt under 165.000 kroner plus moms, som er prisen for den billigste van-version.
Springet op til 4×4 koster i øvrigt 40.000 kroner plus moms, hvilket inkluderer en to-liters dieselmotor.
Fin turbo
Som benzindrevet forhjulstrækker er Renegade en ganske velkørende bil på asfalten. Turboen sørger for kraftfuld og kultiveret fremdrift, og på motorvejen er støjniveauet pænt lavt.
Ved neutralgas er den lidt nervøs, og det eldrevne styretøj giver ikke den mest præcise føling med hjulene.
Bilen krænger, når det går stærkt i kurverne, så hvis det er sportslige køreegenskaber, man er ude efter, er det bedre at købe en Alfa Romeo Giulietta, som har samme motor.
Kabinens kvalitet er klart bedre end i Jeep-modeller for år tilbage. Her har samarbejdet med europæisk bilindustri sat et positivt aftryk.