Udtrykket en gordisk knude anvendes om et uløseligt problem, og sådan et har den danske stilladsbranche tumlet med i lang tid.
Den danske regering ændrede i december 2010, efter en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen, reglerne om sikring mod nedstyrtning. Det betød i praksis, at der ved opstilling og nedtagning af stilladser skal være en effektiv sikring mod nedstyrtning uanset højden – såkaldt fuld fysisk sikring – i form af rækværk. Rækværk som vel at mærke skal monteres nedefra.
Vi har fokuseret på at gøre produktet så nemt at håndtere, at vi burde kunne få branchen til at bruge det.
Dennis Jedig Busk, daglig leder, Jerslev Stilladsservice
Siden er fulgt en lang debat omkring effektivitet, rettidig omstilling til eksisterende regler, belastningen for den enkelte stilladsarbejder, mv. Såvel arbejdsgivere som fagbevægelsen i stilladsbranchen har forsøgt at få beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) til at ændre reglerne for opsætning af stilladser, da de efter deres opfattelse ikke er mulige at følge uden at overtræde lovgivningen. De mener, der ikke på nuværende tidspunkt eksisterer brugbart stilladsmateriel til udførelsen af fuld fysisk sikring.
Hurtigere og bedre
Midt i den diskussion har firmaet Jerslev Stilladsservice på Vestsjælland udviklet en løsning med et opskydeligt system. En løsning, som de naturligvis mener, løser problemet bedre end de andre løsninger, der findes på markedet.
Den består i al sin enkelthed af et kilehoved i hver ende af stilladsrøret. Et hak i en kile i kilehovedet fastholder den i den rette position, og røret løftes op mod en roset på den søjle, den skal monteres på. Et let skub på røret udløser kilen, som nu låser fast i rosetten. Det hele sker med et minimum af anstrengelse, og da længste udgave af rørene vejer 5,2 kg, er slitagen på stilladsarbejderen meget lille, selv om der skal løftes mange rør.
– Vi begyndte tilbage i 2009 at arbejde på den første løsning, men den virkede ikke, og det hele gik i glemmebogen igen. Da debatten begyndte igen, kom der nogle hovsaløsninger på markedet fra andre leverandører, gik vi i gang igen. Vi er nået til version 3.0, og den virker, forklarer Jimmi Jedig Busk fra Jerslev Stilladsservice.
Systemet kalder de IGS – Integrated Railguard System. Rækværksløsningen, der er udført i aluminium, er på nuværende tidspunkt kompatibel med Allround systemet, og der arbejdes på flere versioner. Den er testet og evalueret af firmaets egne montører.
– Der findes mange andre løsninger på markedet. Vores er bare hurtigere og bedre. Vi har fokuseret på at gøre produktet så nemt at håndtere, at vi burde kunne få branchen til at bruge det, siger daglig leder, Dennis Jedig Busk.
Pitzner forhandler
IGS er godkendt som rækværk af Teknologisk Institut, og Arbejdstilsynet har ytret sig positivt om både produkt og tiltaget.
Lige så vigtigt er det, at udlejningsvirksomheden Pitzner Materiel A/S har indgået en forhandleraftale med om eneforhandling af IGS i hele Danmark. En aftale, der kom på plads i slutningen af februar i år.
– Det blev ikke udviklet med en forretning for øje. Hvis der ikke var andre, som ville købe det, så kunne vi bruge det selv, understreger Dennis Jedig Busk, som tager den meget positive respons på produktet med stor ro:
– Vi holder begge ben på jorden. Det kan være, jeg åbner en avis i morgen, og så er der et smartere produkt. Men vi har ikke fundet det endnu.