Stormflodsikring af Øresundstunnellen
- Der er afsat 60 millioner kroner i Øresundsbrons investeringsbudget til stormflodssikring af Øresundsforbindelsen, dvs. projekter på både Peberholm og Kastrup-halvø.
- Flere projekter indgår i stormflodsprogrammet. Det drejer sig om alt fra forundersøgelser til etablering af volde, forhøjede murer og at bygge andre former for beskyttelse.
- Ved tunnelmundingen på Kastrup-halvøen anlægges en 900 meter lang vold, og på Peberholm er der planlagt to mindre volde og en længere ud til tunnelen.
Klimaforandringerne har gjort vejret meget vildere, og der er blevet kortere mellem 100 års hændelserne. derfor skærper Øresundsbron sig på sikringen mor stigende vandstand og risikoen for ekstremhændelser. Det sker ved at udbygge de eksisterende foranstaltninger mod stormflodsoversvømmelse for 60 millioner kroner.
– Risikoen for at en stormflod oversvømmer tunnelen er meget lille, men hvis den gør, vil det få enorme konsekvenser. Vi investerer derfor i et omfattende stormflodsprogram for at styrke sikringen af forbindelsen mod en næsten usandsynlig stormflod, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.
4 milliarder og et års nedlukning
I tilfælde af en stormflod ved Øresundstunnelen vil konsekvenserne være næsten ufattelige, vurderer Øresundsbron.
Forbindelsen som forbinder to lande til én region – med alt hvad det indebærer for alle med liv og arbejde på begge sider af sundet – ville skulle holde lukket i mindst et år i tilfælde af stormflod og en efterfølgende reparationsperiode.
– Reparationsomkostningerne alene vurderes i et sådant tilfælde at beløbe sig til 4 mia. kroner, og de samfundsmæssige omkostninger endnu større.
Da broforbindelsen og den tilhørende tunnel blev anlagt, planlagede ingeniørerne ud fra ét klimascenarie, men de seneste års stadig voldsommer vejr har ført til skærpede prognoser.
– Da broen blev bygget, besluttede man, at Øresundsforbindelsen skulle have det højeste beskyttelsesniveau, mod eksempelvis en stormflod på niveau med noget, der statistisk kun sker hvert 10.000 år. Vi skal have samme beskyttelsesniveau i dag, men det forudsætter nye tiltag, siger Bengt Hergart.
Ekstra volde og mure ved tunnelåbningerne
Konsortiet bag Øresundsbroen har derfor afsat 60 millioner kroner til stormflodssikring af både Peberholm og Kastrup Halvø over de næste seks år.
Det handler blandt andet om at etablere volde og murer ved tunnelåbningerne, jernbaner og teknisk udstyr på både Peberholm og Kastrup Halvø.
Stormflodsprogrammet indeholder flere projekter og aktiviteter, der skal beskytte anlægget mod stormflod både med og uden bølger.
Fælles indsats med kommuner, lufthavnen og DSB
Sammen med de omkringliggende kommuner, Københavns Lufthavn, DSB og Sund & Bælt, samarbejder Øresundsbro Konsortiet også om fælles løsninger og investeringer i stormflodssikring af områder, der kan påvirke Øresundsforbindelsen, men som ligger uden for konsortiets ansvar fra kyst-til-kyst.
Konsortiet forventer, at stormflodsprogrammet kommer til at være aktivt under hele broens levetid, men i varierende grad for at bevare robustheden.
– Vi er allerede i fuld gang med implementering af alle tiltag i programmet. I 2025 planlægger vi at være færdige med denne fase, men derefter er det et arbejde, som hele tiden skal revideres for at opretholde en robust og holdbar bro, siger Christian Tolstrup.