Nu skal Nordhavnstunnelen forlænges med endnu 1,4 kilometer tunnel. Den skal gå under Svanemøllebugten og forbinde Nordhavnsvejtunnelen med Kattegatvej i Nordhavn.
– Vi har det sidste halvandet år arbejdet med planlægning og udarbejdelse af udbudsmateriale, og det er en stor milepæl, at vi nu kan gå i udbud og dermed gå i gang med næste etape af projektet nemlig at finde en entreprenør, der kan udføre arbejdet i marken, siger Silas Nørager, senior projektleder i Vejdirektoratet, og ansvarlig for byggeriet af den kommende Nordhavnstunnel.
– I forbindelse med udarbejdelse af udbudsmaterialet har vi i Vejdirektoratet også fokuseret på krav til bæredygtighed og digitalisering. Vi har lyttet til markedet og vi er spændte på at se, hvordan markedet tager imod vores idéer i udbudsmaterialet. Her tænker vi blandt andet på krav til CO2-afregning og krav til 3-, 4-, og 5D modellering, fortsætter Silas Nørager.
Opgaven udbydes som en totalentreprise, og kontrakttildelingen forventes at finde sted i sommeren 2022 såfremt der tildeles på indledende tilbud.
Tunnelen anlægges som en såkaldt cut-n-cover tunnel. Den bliver en forlængelse af den eksisterende to kilometer lange Nordhavnstunnel, der i øjeblikket fungerer som en trafikal aflastning for den nordgående trafik fra Lyngbyvej og ud til Nordhavn. Den løber under gamle jernbaneområder på kanten af beboelseskvarterne i udkanten af Østerbro.
Stor international interesse
Den nye tunnel bliver en forlængelse ud under Svanemøllehavnen og entreprisen omfatter også etablering af en ny vejstrækning, der forbinder Sundkrogsgade med Baltikavej samt etablering af et nyt kryds mellem Baltikavej/Kattegatvej/Oceanvej.
Den oprindelige Nordhavnstunnel blev opført af et konsortium med Pihl og Züblin. Det nye tunnelstykke kan dog blive er noget mere internationelt projekt. Vejdirektoratet oplyser, at man har mødt stor interesse for projektet i en række markedsdialogmøder med mulige leverandører tilbage i juni 2020.
Her blev der vist interesse for projektet fra både Spanien, Belgien, Holland og Tyskland.
– Vi har været glade for den sparring, vi har haft med branchen både internationalt og den danske, og det har haft stor betydning for udbudsmaterialet, der er blevet skærpet i processen, siger Silas Nørager.
Kort udbudsproces – kontrakten skrive til sommer
Når udbudsmaterialet er gjort tilgængeligt, sker der en udvælgelse af entreprenører til opgaven. Der vil blive prækvalificeret op til fire entreprenører eller konsortier til at byde på opgaven. Udvælgelsen forventes at være på plads i starten af det nye år.
De udvalgte entreprenør skal aflevere tilbud på opgaven i 2. kvartal 2022. Vejdirektoratet kan vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indkomne tilbud eller vælge at starte forhandlingsmøder med entreprenørerne såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.
Med den korte udbudsproces vil der kunne indgås kontrakt med den vindende entreprenør allerede sommeren 2022. Vælges forhandlingsprocessen til vil entreprisekontrakten først kunne indgås i starten af 2023.
Anlægsperioden er 5 år fra indgåelse af kontrakt.