Om pavillonen
- – Placeret på den ikoniske Ipanema strand i Rio (mellem poste 10 og 11).
- – 300 kvm. pavillon, tegnet af Henning Larsen Architects.
- – 75 kvm. legeområde ved siden af den danske pavillon.
- – Pavillonen bygges i aluminium og sejldug indrettes med dansk design.
- – Åben 2.-21. august, hver dag kl. 11-22.
- – Eneste pavillon på den berømte Ipanema strand.
- – Pavillonens navn er ‘Heart of Denmark’ og på portugisisk ‘Coração da Dinamarca’.
- – Pavillonens udtryk og indhold skal vise og kommunikere ‘The Danish Way of Living’ på en innovativ og involverende måde.
Danmark har som det eneste land fået lov at placere en 300 kvadratmeter stor pavillon – tegnet af Henning Larsen Architects – på den berømte Ipanema strand. Pavillonen skal under hele OL danne rammerne for et dansk eksportfremstød med fokus på erhverv, kultur, sport og turisme.
– Kampen om opmærksomheden er selvfølgelig stor under OL i Rio, men jeg tror alligevel, at den danske pavillon og alle de planlagte arrangementer vil kunne tiltrække stor opmærksomhed. OL er meget mere end sport. Med 27.000 pressefolk og over en million besøgende fra hele verden, så er det en oplagt mulighed for at brande Danmark og de danske virksomheder, siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen,
Høje forventninger
Erfaringerne fra det seneste OL i London er, at der både er mange besøgende, og en stor brandingværdi efterfølgende, hvis man formår at få gæster og de internationale medier til at besøge et lands fælles samlingssted under OL.
Det forventes således, at den danske pavillon vil skabe medieomtale i udlandet for en værdi på op imod 50 mio. kr.
– Pavillonen vil naturligt fungere som base for både danske atleter, medier, tilskuere men også almindelige nysgerrige. Det har vi gode erfaringer med fra OL i London, hvor der var flere end 250.000 besøgende. Jeg er sikker på, at vi med pavillonen får et unikt udstillingsvindue for Danmark og danske virksomheder midt på den ikoniske Ipanema-strand, siger erhvervs- og vækstministeren.
Pavillonen er finansieret og planlagt gennem et samarbejde mellem en række private virksomheder, fonde og staten. Projektet har således kun kunne gennemføres med støtte og engagement fra blandt andre Industriens Fond, Realdania, Nordea-fonden og Grundfos samt VisitDenmark.
Teltkonstruktion
Pavillonen er tænkt som en enkel teltkonstruktion. Den bygges op af fire sektioner af metalprofiler, som beklædes med hvid sejldug. De fire strukturer forbindes af en korsform i klar akryl.
Det åbne rum indrettes med bar, presserum, et udstillingsområde om bæredygtige byer og et amfiteater med siddepladser, hvor man kan nyde den spektakulære havudsigt eller følge med i OL på en storskærm.
Pavillonen refererer med sit enkle og lette udtryk til nordisk arkitektur og Danmark som søfarts- og sejlsportsnation.
Selve konstruktionen er aluminiumsmaster fremstillet af John Mast, der producerer bådemaster. Konstruktionen er dækket af sejldug, der er fremstillet af OneSails, der producerer bådesejl.
Samtidig refererer pavillonens trekantede skaller til Rio de Janeiros kuperede landskab og er inspireret af den brasilianske arkitekt Oscar Niemeyers ikoniske byggestil. Han var inspireret af naturen.
Til pavillonen har lyssætningsfirmaet, Martin Professional, designet et særligt LED-lysdesign, som oplyser pavillonen om aftenen. Belysningen vil være det danske eller brasilianske flags farver, men da det er fleksibelt, kan det også være de olympiske farver eller tilpasses et event i pavillonen. Henning Larsen Architects har samarbejdet med Alectia, John Mast og OneSails.