Den danske byggebranche er en konjunkturfølsom branche. Kombinationen af særlige samhandelsformer, aftalegrundlag, processer og prisstrukturer betyder, at det er vanskeligt for små og mellemstore håndværksvirksomheder at tjene penge, mener to erfarne virksomhedsrådgivere, og den problematik vil de gøre op med.
– Nu skal danske håndværksmestre tjene penge på det store arbejde, de udfører, lyder deres budskab.
Kæmpe problem
I deres øjne er den danske byggebranche kendetegnet ved en betydelig overvægt af små og mellemstore håndværksvirksomheder. Ejerne er typisk dygtige fagfolk med en stærk håndværksmæssig uddannelse i bagagen samt et stort netværk.
Dermed er de godt klædt på til at levere høj kvalitet i udførelsen af de opgaver, de løser for kunderne. Men selvsamme ejere har ikke nødvendigvis en forretningsmæssig uddannelse, som giver dem de nødvendige forudsætninger for at optimere selve forretningsdriften, således at opgaverne giver den indtjening, som de burde berettige til.
– Det er et kæmpe problem i en branche, der er så konjunkturfølsom og prisfokuseret, som tilfældet er i byggebranchen. I sidste ende koster det de små og mellemstore håndværksvirksomheder mange penge på bundlinjen. Simpelthen fordi de større aktører i byggeprocessen er bedre forretningsfolk, lyder budskabet fra duoen Flemming Kehr og Carsten Enevold.
Klædt på til forretning
De har udviklet et rådgivningskoncept, der er specielt udviklet til små og mellemstore håndværksvirksomheder.
Flemming Kehr, stifter af strategivirksomheden cphdialogue, og revisor Carsten Enevold har hver især arbejdet med danske håndværksvirksomheder og den danske byggebranche gennem mere end 18 år. Baseret på deres erfaringer har de, som de første rådgivere i Danmark, udviklet hvad de betegner som “en komplet metode” til optimering af små og mellemstore håndværksvirksomheders forretningsmæssige drift.
– Grundtanken er at klæde ejerne af håndværksvirksomhederne på til at blive gode forretningsfolk. Vores metode fokuserer ikke på store strategiske modeller og analyser. Det ville skyde langt over målet, når det gælder håndværkerne. Derimod fokuserer metoden på ved små, præcise “kirurgiske indgreb” at indføre enkle og lavpraktiske rutiner, systemer og værktøjer, der kan sættes i værk med dags varsel i virksomhederne, og som kan måles på bundlinjen umiddelbart efter, udtaler Flemming Kehr.
Fejler på styring
– Det skræmmende er, at selv håndværksvirksomheder, der på papiret er veldrevne og har ordrebogen fuld, ofte har store udfordringer med at generere et fornuftigt overskud på driften. Det kan f.eks. skyldes, at de ender som økonomisk sorteper, når de udfører fagentrepriser for en hovedentreprenør, eller at de har problemer med at hente pengene hjem, når de løser opgaver for private bygherrer, fortæller Carsten Enevold.
Derudover ser de to rådgivere også tit, at mange håndværksvirksomheder indirekte taber penge på ikke at prioritere systemer og rutiner, der fremmer kundeloyaliteten hos de sunde, indtægtsgivende kunder, men bruger alt for meget tid og energi på kunder, der på bundlinjen er direkte tabsgivende.
– Vores erfaringer er, at disse virksomheder fagligt set er meget dygtige inden for deres respektive fagområder, men de kommer ofte til kort, når det for eksempel gælder styring af entrepriseøkonomi og interne omkostninger, prioritering af tid samt effektivisering af basale driftsmæssige og administrative rutiner. Det er ikke raketvidenskab, men et spørgsmål om at smøge ærmerne op, komme ned i virksomhedernes motorrum og få fintunet motoren. Det er det, vi kan, siger Flemming Kehr.