Den dobbelte svingbro, hvis to 100-meter fag tilsammen vejer næsten 5.000 tons, glider elegant til side for skibstrafikken i Odense Kanal.
Hvert brofag er monteret på et ringfundament, der er 12 meter i diameter, og automatikken kræver hele 5 PLC?er (Programmable Logic Controllers) med egen nødforsyning i tilfælde af strømsvigt.
– Moderne svingbroer er faktisk så avancerede, at de skal klassificeres som “bevægelige konstruktioner”. Det betyder, at de skal CE-mærkes og leve op til maskindirektivet i EU med krav til indretning, sikkerhed osv., forklarer projektchef Jens Præst Nielsen fra MT Højgaard.
Unikke løsninger
Det avancerede hydrauliksystem, der svinger Odins Bro, er automatiseret af Lindpro, et datterselskab i MTH-koncernen. Også her er man gået helt nye veje for at udvikle et system, der både optimerer drift og sikkerhed for færdsel og skibstrafik.
Som hovedentreprenør har MTH haft ansvaret for at omsætte projekttegningerne fra Odense Kommunes rådgiver ISC til arbejdstegninger samt lave detailprojektering af de mange enkeltdele som for eksempel hydraulik, el-systemer og kontravægtene, der udgør en tredjedel af broens samlede vægt.
– Broens størrelse og vægt gjorde, at vi måtte udtænke mange unikke løsninger. For at kunne klare søtransporten fra Kina skulle alle broens dele for eksempel udstyres med forstærkninger, som efterfølgende skulle fjernes igen, fortæller Jens Præst Nielsen.
Enorme støddæmpere
Under skibsrejsen var de mange brodele hydraulisk understøttet af enorme støddæmpere, så de blev udsat for så få belastninger som muligt.
Odins Bro, der blev indviet den 15. juni, vandt i maj årets konstruktionspris for sit design.
Se her en kort video om, hvordan broen åbner og svinger sine brofag.