Stop nu parkeringsskruen, København!

Erhvervspolitisk konsulent Morten Kamp Thomsen, Dansk Byggeri. Foto: Ricky John Molloy.
Erhvervspolitisk konsulent Morten Kamp Thomsen, Dansk Byggeri. Foto: Ricky John Molloy.

Parkering er et nemt håndtag at dreje på, når kommunen skal beskatte borgere og erhvervsliv. Der kan dog også drejes så meget, at almindelige borgere og erhvervsliv må spørge, om målet er smidiggørelse af trafikken eller penge i kassen.

Dansk Byggeri er indforstået med og bakker op om, at der i blandt andet København skal arbejdes aktivt for at skabe bedre parkeringsforhold. Det er nemlig til gavn for erhvervslivet og de mange håndværkere, der er afhængige af at kunne komme nogenlunde nemt omkring og komme af med bilen hos kunderne.

Men vi må stille spørgsmålet, om det nu alene handler om at forbedre adgang og flow, når kommunen igen griber til forhøjelse af afgifter som bebudet. Det gør det dyrere at drive virksomhed i København, men ikke nemmere. Kommunen har allerede et meget højt afgiftsniveau, som næppe har bidraget til, at håndværkerne færdes mindre i byen.

Håndværksvirksomhederne tropper naturligvis op, når kunderne ringer og vil ikke færdes mindre i København, fordi betalingszonerne udvides, og timepriserne hæves. Der vil kun være én taber, og det er forbrugerne, hvis håndværkerydelser bliver dyrere.

Dansk Byggeri har gentagne gange påvist, at erhvervsvenligheden i København halter. I stedet for at gøre det dyrere at drive virksomhed bør kommunen fokusere på at gøre det nemmere at være erhvervsliv i byen. Fx ved at tilbyde erhvervslicenser, der kan gøre det nemt og smidigt at komme rundt i byen og få parkeret bilen.

Også for borgerne kan dyrere p-licenser vise sig at være en rigtig dårlig forretning for København. Mange borgere er afhængige af at kunne tage bilen på arbejde, og en prisstigning på potentielt små 3.000 kr. er noget, som kan mærkes og måske på den lange bane få folk til at vælge en anden kommune at bo i.

Relateret indhold