Renovering kan blive fremtidens forretningsmodel

For at være på forkant med byggebranchens udvikling kan virksomheder med fordel begynde at indarbejde renovering og genbrug i deres tilbud. Foruden at skabe mindre miljøbelastende alternativer til nybyg kan løsningerne også være en potentiel guldgrube, mener Dansk Håndværk.
Mads Okking, udviklingskonsulent i Dansk Håndværk. Foto: Dansk Håndværk.
Mads Okking, udviklingskonsulent i Dansk Håndværk. Foto: Dansk Håndværk.

I de kommende år vil vi se en ændring i både byggeri og arkitektur som en konsekvens af, at branchen bliver mere bæredygtig og ressourceeffektiv. Renoveringer og genbrug af materialer vil i stigende grad blive et alternativ til nedrivning og nybyggeri. Og den udvikling kan tilmed blive en guldgrube for virksomhederne – både som forretningsgrundlag og rent økonomisk.

Læs også: Dansk Håndværk: Byggeriet har brug for flere faglærte, ikke flere “under oplæring”

Nybyggeri kræver mange ressourcer, og det er en miljøbelastning, der i øjeblikket arbejdes for at nedbringe. Derfor kommer vi til at gentænke vores løsninger, så vi i langt højere grad genbruger eksisterende strukturer, genanvender materialer, minimere affald og reducerer energiforbruget. Men når renovering bliver en større del af byggeopgaverne, betyder det også, at håndværkerne kan gøre det til en rentabel forretningsmodel.

Indfasning af en ny tankegang

Virksomheder, der udfører mange, mindre opgaver, kan med fordel begynde at tænke i den nye tendens. Indarbejdes renovering og genbrug i tilbud, samtalen med kunden og i de ansattes planlægning før arbejdet begynder kan det blive en rutine, der vokser frem og får en større og større betydning i virksomheden. På den måde kan dem, der vil gøre det til en del af forretningen, være på forkant med en udvikling, der vil brede sig i branchen.

Det er dog naturligvis ikke alle virksomheder, der skal skifte fokus. Der vil fortsat være brug for virksomheder, der koncentrerer sig om nybyggeri. De kan så bidrage ved, at de materialer, der kan genbruges ved en nedrivning, behandles så de kan indgå til genanvendelse i andre projekter.

Kunder står i et vadested

Udviklingen vil komme gradvist, for ganske vist siger forbrugerne, at de foretrækker klimavenlige løsninger, men undersøgelser viser også, at når det kommer til deres egne, konkrete opgave, tænker kunderne ofte nyt frem for renovering og genbrug. Men selv om det kan virke, som om mindre opgaver er uden betydning for klimaet, tæller genbrug og valg af materialer med i det store billede. Byggebranchen renoverer årligt for næsten 100 milliarder hvert år, og med mere end 1,7 millioner boliger og over 200.000 sommerhuse vejer selv små opgaver med i det samlede klimaregnskab.

Læs også: Energirenoveringer udebliver – trods frygt for høje energipriser

Vi står i et vadested, hvor nogle kunder er klar til en ny tankegang, mens andre fortsat vil have arbejdet udført, som vi har gjort tidligere. Opgaven er derfor at vise kunderne, at et fravalg af nyt ikke kun er et klimavenligt valg, men også kan være både smukkere og mere økonomisk. Det kan man gøre ved at give kunderne to tilbud, når de beder om en pris – et grønt og et almindeligt – så de får mulighed for at tage stilling.

Relateret indhold