Det begyndte med en ganske almindelig Renault Kangoo med 1,5-liters DCI-motor og 68 hestekræfter. Og det er endt med noget, som med garanti har fjernet fabriksgarantien.
I det ydre ligner bilen faktisk stadig en halvtrist standard-kassevogn – lige bortset fra, at der stikker et pænt stort afgangsrør direkte ud gennem højre forskærm.
Når motoren får gas, sender den en fed strøm af kulsort røg ud i luften.
Udblæsningen kommer fra et helt andet maskineri end Kangoo blev født med, og som nok ville kræve en ny typegodkendelse, hvis den skulle bruges som håndværkerbil.
Motor fra Mercedes
Motoren er fra en Mercedes type W210 – altså E-Klasse-modellen med de runde forlygter, som blev introduceret i 1995.
Motortypen er OM606, hvilket vil sige en sekscylindret rækkemotor på tre liter med enten 134 eller 177 HK.
Hvad dieseldrønnertens effekt engang har været, er Olle og Lasse Andersson ligeglade med, for de har gjort alt hvad de kunne for at få ekstra gang i stemplerne.
Turbo fra Holset
Inden motoren kom om bord i Kangoo’en, lå den i brødrenes mini-traktor puller, hvor den havde lidt anderledes specifikationer med bl.a. en Holset HX55-turbo fra amerikanske Cummins.
Indsugningen tvangsfodres nu med en Holset HX40-turbo. Luften suges ind gennem et hul i taget, og ladeluften afkøles i en væske-til-luft-intercooler, der er så lang, at den rækker ind i lastrummet.
Ved krumtapakslen sidder der en anden amerikansk booster, nemlig en M90-kompressor fra Eaton.
Bagtøj fra Volvo 940
Ifølge brødrene har dette brutale miks øget effekten til cirka 450 HK. Kræfterne sendes gennem en elektronisk styret automatgearkasse, hvorfra de sendes ud i et solidt bagtøj fra en Volvo 940.
Lasse og Olle Andersson deltager i forskellige fartfestival’er – blandt andet den årlige Speed Weekend ved Årsunda i Sverige.