I Danmark er der ikke noget varmt politisk klima for gasdrevne biler. Gas beskattes højt i forhold til diesel, og sidste år fulgte Danmark EU-kommissionens beslutning om, at beskatningen af gasbiler skal ske ud fra energieffektivitet og ikke som hidtil ud fra CO2-udslip.
Det skyldes bl.a., at energieffektiviteten i en gasmotor er mindre end for en dieseldrevet motor. Dertil kommer, at gas fylder relativt meget, hvilket giver gasbilen en kortere rækkevidde end både en diesel- og en benzinbil.
Kan køre på CO2-neutral biogas
Alligevel kan gas give god mening i forhold til miljøet. I Sønderborg Kommunes vej- og parkafdeling kan man se gassens fordele, når det handler om at nedbringe CO2-udledningen. Her man man netop skilt sig af med to dieseldrevne biler og erstattet dem med gasdrevne Iveco Daily’er.
Bilerne kører på biogas, der er CO2-neutralt, eller naturgas (CNG), der er et fossilt drivmiddel. Kommunen anslår, at bilerne vil kunne nedbringe Vej- og Parkafdelingens CO2-udslip med ni tons om året.
Desuden oplyser kommunen, at der kan spares penge på brændstofkontoen ved at skifte fra diesel til gas. Derfor er der planer om at anskaffe sig yderligere to gasbiler i år.
Ingen egnede el-biler
Kommunens vognpark tæller i alt 80 køretøjer, og de tre af dem kører på el. Det blev da også undersøgt, om de to dieselbiler i stedet skulle erstattes af el-drevne varebiler.
Men valget faldt på gas, da der i øjeblikket ikke udbydes egnede el-drevne varebiler i Danmark i denne størrelse.
Desuden er el-varebilerne stadig udfordret på deres rækkevidde. En typisk eldrevet kassevogn på størrelse med Iveco Daily har en rækkevidde på 100-120 kilometer, og er dermed kun egnet til kortere ture inde i byerne.
CO2-neutral i 2029
Kommunen ser de to gasdrevne Iveco’er som et af mange små skridt på vej mod opfyldelsen af visionen ProjectZero. Det er en vision om vækst og nye grønne arbejdspladser med det mål, at Sønderborg-området skal blive CO2-neutralt i 2029.
Mange andre kommuner har ambitiøse planer om en udvikling i samme retning, og adskillige kommuner melder ud, at gasdrevne lastbiler og varebiler – sammen med el- og brintdrevne biler – i den kommunale vognpark er vigtige for udviklingen frem mod at blive CO2-neutrale.