Euro Ncap ranglister varebilernes sikkerhed

Fiat Talento skraber bunden, og Volkswagen Transporter ligger i top på en rangliste fra crashtest-instituttet EuroNcap over niveauet af sikkerhedsudstyr i varebiler.
En del af baggrunden for EuroNcaps interesse for varebilers sikkerhed er, at de er hårde ved personbilerne under et sammenstød. Her ses et møde mellem en Nissan NV400 og personbilen Nissan Juke. Pressefoto.
En del af baggrunden for EuroNcaps interesse for varebilers sikkerhed er, at de er hårde ved personbilerne under et sammenstød. Her ses et møde mellem en Nissan NV400 og personbilen Nissan Juke. Pressefoto.

Testresultaterne

  • Guld:
  • VW Transporter (65%)Ford Transit (63%)Mercedes-Benz Vito (61%)
  • Sølv:
  • Ford Transit Custom (58%)Mercedes-Benz Sprinter (52%)Peugeot Expert (44%)VW Crafter (44%)Opel Vivaro (42%)
  • Bronze:
  • Citroën Jumpy (37%)Toyota Proace (35%)Peugeot Boxer (33%)Citroën Jumper (32%)Iveco Daily (30%)Fiat Ducato (28%)
  • Kan ikke anbefales:
  • Renault Master (16%)Nissan NV400 (12%)Renault Trafic (11%)Opel Movano (7%)Fiat Talento (5%)

Det uafhængige crashtest-institut EuroNcap har testet sikkerhedsudstyret i 19 af de bedst sælgende varebilmodeller fordelt på de 5 europæiske lande, som udgør de største markeder for varebiler i Europa plus Sverige, Holland og Luxembourg.

Bilerne scorer platin, guld, sølv eller bronze alt efter hvordan de klarer sig.

Resultatet er en rangliste med 14 biler, som EuroNcap godt kan anbefale, at man køber. 5 af de testede biler opnåede ikke bronze og er så dårligt udstyret, at EuroNcap ikke kan anbefale at købe dem. Disse er Fiat Talento, Renault Trafic, Opel Movano, Nissan NV400 og Renault Master.

Formålet med listen er at gøre det muligt inden for hvert enkelt land at se, hvordan den enkelte varebilmodel placerer sig i forhold til de andre testede modeller. Desværre er Danmark ikke med på listen. En dansk liste ville kunne se lidt anderledes ud, fordi varebilers sikkerhedsudstyr kan variere lidt fra land til land.

Ikke nogen crashtests

EuroNcap er kendt for systematisk at crashteste personbiler og uddele fra en til fem stjerner. Instituttet udfører ikke nogen systematisk crashtest af varebiler. Ranglisten over varebilerne fortæller kun, hvor meget eller hvor lidt sikkerhedsudstyr, der er i bilerne, og hvor godt dette fungerer.

Baggrunden for EuroNcaps interesse for varebilerne er, at de historisk set halter efter personbilerne, hvad angår sikkerhedsudstyr. Problemet ved denne mangel forstærkes af, at varebiler er tungere og stivere i deres konstruktion, hvilket øger risikoen for alvorlige ulykker – ikke mindst ved sammenstød med for eksempel personbiler.

Relateret indhold