En pandemi, der lagde samfundet ned og fik byggeaktiviteten til at eksplodere; mangel på arbejdskraft, krigen i Ukraine og materialepriser på himmelflugt; udskudte projekt, et presset marked, konkurser og retssager om misligholdte kontrakter; et sænket anlægsloft, men fortsat ambitioner om mere bæredygtigt byggeri og stadig flere krav til dokumentation.
De seneste år har byggebranchen nærmest levet tumultarisk tilværelse, hvor virksomhederne har været rigeligt optaget af at skulle følge med udviklingen i en konstant omskiftelig hverdag frem for at skabe den.
I juni 2019 – lige før, det hele eskalerede – fik industrien dog rakt en hjælpende hånd i form af Grow Your Business.
Læs mere: Dansk dataplatform forvandler byggeriet til ny digital frontløber
Og dét tilbud har hele værdikæden taget imod:
På tre år har Grow Your Business, der løbende også har etableret sig i Norge, Sverige og senest Finland, tredoblet sin vækst og kan præsentere bruttofortjeneste på knap 2,7 mio. kroner med en bundlinje, der følger med.
– Vi er stolte over at være blevet modtaget så godt i hele Skandinavien, og det er meget positivt at se, hvordan virksomhederne – særligt i disse tider – har taget platformen til sig og opnået stor succes. Det understreger, at indsigten i markedet er vejen til bedre resultater, og den bevægelse er der en stigende forståelse for i industrien, siger Martin Lund Knudsen, CEO i Grow Your Business og ejer af TBC Invest.
Har skabt en ny branchestandard
TBC Invest har etableret Grow Your Business i et strategisk ejerskab med research- og softwarevirksomheden Byggefakta, som er en del af det børsnoterede selskab, Byggfakta Group.
Regnskabet viser derfor kun en del af den samlede værdiandel, da Grow Your Business opererer igennem alle fire skandinaviske Byggfakta-selskaber.
– Det strategiske ejerskab med Byggefakta har gjort det muligt at udvikle denne nye teknologi, som på ganske få år har skabt en ny branchestandard, siger Martin Lund Knudsen.
Stigende efterspørgsel på markedsdata
Byggefakta er markedets førende leverandør af information om byggeprojekter og har i mere end 35 år opsamlet data inden for både det private og offentlige projektmarked.
Research- og softwarevirksomheden har gennem årene oplevet, at branchen i stigende grad efterspørger data, der er på forkant med udviklingen i dansk byggeri for dermed netop at kunne skabe betydelige konkurrencefordele og værdi for den pågældende virksomhed:
– Ved strategisk brug af data om markedet er der et enormt potentiale for at øge både top- og bundlinjerne i byggebranchens virksomheder, siger Thomas Bejer-Andersen, CEO i Byggefakta.
– De kunder, der køber data af os i dag, køber med henblik på at komme i kontakt med nye kunder for dermed at opnå et salg. Men vi oplever også, at stadigt flere ligeledes ønsker at bruge vores markedsdata som udgangspunkt for udarbejdelsen af beslutningsgrundlag og dermed sikrer objektiviteten i beslutningsstrukturen – og den efterspørgsel forventer vi at se mere af fremover, tilføjer han.