Det er ikke kun landbruget, der klager over dansk overimplementering af EU-direktiver. Dansk Byggeri peger på, at byggesektoren er ude for det samme, når det gælder krav om fartskrivere i håndværkerbiler.
Ifølge EU-reglerne skal alle køretøjer have en fartskriver installeret, hvis de vejer over 3,5 ton inklusiv anhænger, og de kører mere end 100 kilometer væk fra firmaadressen.
Der er jo ingen logik i, at en håndværker skal betale over 10.000 kroner for at installere en fartskriver i en bil, der vejer under 3,5 tons, bare fordi han krydser landet.
Michael Riff Alexandersen Erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri
– Men når en virksomhed har filialer flere steder i landet, så strammer Danmark EU-reglerne langt mere end nødvendigt, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri Michael Riff Alexandersen.
Rigspolitiet fortolker eksempelvis reglen i Danmark på følgende måde:
– En varevogn kører fra firmaets hjemmeadresse i Jylland til en filial i Københavnsområdet. Under den tur vejer varevognen under 3,5 ton. På filialen i Københavnsområdet bliver en anhænger spændt bag varevognen, og den vejer nu mere end 3,5 ton. Rigspolitiet fortolker reglen med de 100 kilometer, som gældende allerede fra firmaadressen – ikke fra filialen på Sjælland og dermed fra det tidspunkt, hvor totalvægten er over 3,5 ton.
Ingen logik
– Der er jo ingen logik i, at en håndværker skal betale over 10.000 kroner for at installere en fartskriver i en bil, der vejer under 3,5 tons, bare fordi han krydser landet. Der er jo masser af håndværkere, som kører fra Jylland til Sjælland eller omvendt for at arbejde. Her er min klare vurdering, at Rigspolitiet overfortolker EU-reglerne. De 100 kilometer bør først tælle fra en virksomheds filial, og altså dermed fra når totalvægten overstiger 3,5 ton. Med andre ord bør det være muligt at køre fra Jylland til en filial i Københavnsområdet, spænde sin anhænger på her, og køre 100 kilometer ud derfra. At de 100 kilometer tæller hele vejen hjemme fra Jylland skader mobiliteten for danske håndværkere, siger Michael Riff Alexandersen, der over for Dagens Byggeri peger på, at de 100 kilometers afstand såmænd også kan ligge alene i Jylland eller på Sjælland.
Nyt ministerium
Dansk Byggeri ønsker i stedet, at den danske regering retter henvendelse til EU for at bløde op på reglerne.
– Som håndværker, der ikke er en professionel chauffør, men alene transporterer materialer og maskiner til egne byggeopgaver, bør der ikke være de pågældende krav. Det er en lang og sej sag at trække gennem EU-systemet, men vi håber, at når transportområdets regler er flyttet fra Justitsministeriet til Transport- og Bygningsministeriet, flyttes reglerne samtidig fra et ministerium med “firkantede juristbriller” til et ministerium med erhvervsfokus, der vil modvirke den danske overimplementering, siger Michael Alexandersen.
Rammer skævt
Han peger på, at de pågældende EU-regler oprindelig var tiltænkt til kontrol af lastbilschauffører og buschauffører, der transporterer varer og passagerer over lange strækninger tværs gennem Europa, og han understreger, at den måde, Danmark administrerer EU-forordningen på, rammer skævt i forhold til, hvordan den oprindeligt er tiltænkt.
– Det bør politikerne se nærmere på, og eftersom den nye regering har meldt ud, at den vil se på overimplementering af EU-regler, så er her et oplagt eksempel, som de kan tage fat i, siger Michael Riff Alexandersen.