Professor Kristian Hertz fra DTU-Byg modtog tidligere på året Betonprisen for udviklingen af de superlette betondæk, der kombinerer moderne stærk beton med letbeton. Opfindelsen er siden blevet brugt til at fremstille SL-Dækket. Betonprisen uddeles hvert andet år af Dansk Betonforening til personer, der har ydet et væsentligt bidrag til udvikling af betonens muligheder. Priskomiteen fremhævede ved prisuddelingen, at de superlette betondæk er den første store innovation i de sidste mange årtier i en ellers meget konservativ branche.
Dagens Byggeri har spurgt Kristian Hertz om, hvilke muligheder fremtidens beton vil medføre.
– Hvis vi kigger ti år frem i tiden, hvad kunne du så håbe var det sidste nye inden for beton?
– Om ti år vil byggeriet være meget mere fleksibelt, så vore arkitekter kan udtrykke sig frit, uden det betyder ekstra omkostninger. Vi får råd til langt flere buede former både på bygningskroppe og broer. Vi vil få opdateret efterslæbet på brandsikkerheden, som er opstået, fordi vi nu isolerer vore bygninger bedre, end da kravene i sin tid blev formuleret. Vi vil få bedre lydisolering og dermed bedre trivsel i vore bygninger. Og bjælker, der stjæler plads og lys og er i vejen for installationerne, vil være fortid. Vi vil altså få bedre opfyldelse af brugskrav og mere spændende bygværker for den samme pris.
– Hvilke begrænsninger har beton, som du godt kunne tænke dig, at man kom til livs?
Beton er et vidunderligt materiale, der ret beset ikke har mange begrænsninger. Jeg tror, at vi får flere specielle betoner, og at drænbeton til veje bliver indført i Europa. Jeg tror også, at kulfiberarmering bliver billigere og udvikles, så vi finder nye, gode løsninger med hensyn til forankring, brand og duktilitet.
– Du har udtalt, at I på DTU har 100 studerende i gang med at udforske de fremtidige muligheder inden for beton. Hvilke tendenser er der i dette arbejde?
– Ifølge deres arbejder ser det ud til, at vi får mange nye flotte buebroer at se – også nogle med store spænd og kombinerede anvendelser. Nye, krumme skalkonstruktioner vil kunne laves meget billigere end i dag, og betonhuse, der flyder på vandet, vil blive mere almindelige, ligesom beton vil blive langt mere udbredt til egentlig skibsbygning, når de krumme former kan fremstilles billigere.
– Hvordan har responsen været på SL-Dækket fra henholdsvis ind- og udland, og hvad har Betonprisen betydet for opmærksomheden omkring opfindelsen?
– Der har været en god positiv respons på SL-Dækket, som nu er brugt i en række bygninger og en enkelt bro, hvor det overalt har løst problemer, som ellers ville kræve mange in-situ-støbninger og meget tidsforbrug på byggepladserne. Betonprisen har bidraget til at give opmærksomhed på de super-lette konstruktioner, både i erhvervet og blandt vore studerende.