NREP vil være CO2-neutral i 2028 uden brug af eksterne klimakompensationer, og nu er første skridt taget. Ejendomsinvestoren har netop påbegyndt udviklingen af det der skal blive verdens første klimaneutrale logistikcenter.
Logistikcenteret, som bliver bygget lidt uden for svenske Stockholm, er på 20.000 kvadratmeter og bliver det mest bæredygtige af sin slags i verden, lyder det fra NREP, der gerne vil gå forrest og vise, at byggeri kan være bæredygtigt samtidig med, at det også er en god forretning.
– Med logistikcenteret håber vi at sætte turbo på den bæredygtige udvikling og inspirere andre i branchen til at gøre det samme, siger CEO Claus Mathisen, der så sent som i sidste uge introducerede interne CO2-incitameter for at få sat ordentlig gang i at reducere emissionerne.
Formålet er, at byggeprojekterne bliver tænkt så bæredygtige som muligt fra start. Modellen skal vise, at for eksempel optimeringer i valg og brug af materialer kan give store her og nu-reduktioner i CO2-udledningen og samtidig være en god forretning.
– Vi ønsker, at bæredygtighed tænkes ind i alle dele af projektets livscyklus fra start. Derfor skal det være en motivationsfaktor for at klimaoptimere så meget som overhovedet muligt. Jo mere en ejendom lever op til vores grønne ambitioner om nulemission, des mindre vil CO2-skatten også være, fortæller Claus Mathisen.
Kombinerer ny teknologi og gamle byggemetoder
Netop i logistikcenteret ved Stockholm er bæredygtighed tænkt ind i hele bygningens livscyklus. Idéen er at vise, at man kan komme meget langt, hvis man tænker i nye baner.
Eksempelvis er den traditionelle cement skiftet ud med et nyt grønt alternativ, vægge og tag laves i træ, og centeret kører udelukkende på grøn energi. Tilsammen vurderes materialevalget alene at kunne nedbringe CO2-udledningen med 60 % sammenlignet med NREP’s andre logistikbygninger; bl.a. har man kombineret ny rumteknologi og gamle byggemetoder.
– Projektet viser, at det er muligt at sikre betydelige CO2-reduktioner allerede i dag, hvis man sætter tidligt ind i planlægningsfasen og f.eks. kombinerer nye og traditionelle materialer. Jeg er overbevist om, at aggressive CO2-mål er en sund forretning og det rigtige at gøre. Jeg håber, projektet kan inspirere andre til at tænke i nye baner, siger Claus Mathisen, og pointerer, at det ambitiøse projekt viser, hvor langt man kan komme med videndeling og samarbejde.
Går mod ‘Triple Zero’
Det nye logistikcenter bliver forventeligt det første i verden, som er CO2-neutralt, både når det kommer til nuludledning fra indlejret CO2 og nuludledning fra driften af centeret.
Men ambitionerne stopper ikke der, fortæller Claus Mathisen.
– Vi har et mål om, at vores fremtidige projekter skal leve op til vores ‘Triple Zero’-ambitioner. Dvs. at de skal være klimaneutrale både i opførelsen og i driften, og så skal der ikke være ekstraomkostninger. Med dette CO2-neutrale logistikcenter er vi derfor allerede et skridt nærmere på at kunne realisere det mål. Det er ambitioner, som vi har til godkendelse hos Science Based Targets lige nu for at vise, at vi virkelig mener det, siger han.
Det nye projekt er NREP’s største satsning på klimafronten hidtil. Derfor har Claus Mathisen været særlig opmærksom på modtagelsen.
– Vi var spændte på, hvordan vores interessenter ville reagere på vores planer. Men responsen har overgået alle forventninger. Bankerne står i kø for at finansiere projektet, potentielle lejere er allerede klar til at flytte ind, og vi får hele tiden nye henvendelser fra leverandører, som vil med om bord. Vi er glade for at se, at så mange bakker op om vores ambitioner og den grønne omstilling. Projektet i Sverige viser, at mulighederne for at bygge klimaneutralt allerede er der i dag. Nu håber vi, at flere vil lade sig inspirere, så vi kan opskalere de bæredygtige løsninger og på den måde nedbringe omkostningerne i fællesskab, siger han.
Det nye logistikcenter er det første af i alt tre innovationsprojekter, der tilsammen udgør en central del af NREP’s plan om at skabe en CO2-neutral ejendomsportefølje. Projekterne skal stå færdige allerede i 2025, og forventningen er, at mindst et af de kommende to projekter opføres i Danmark.