Det har taget knapt seks år at etablere metrolinjen M4, der åbnede i juni. Nu er man så langt med den næste metrolinje – M5 – at et rådgiverteam er på plads.
Metrolinje M5 skal blive en ny, selvstændig metrolinje med op til 10 stationer. Den skal bl.a. betjene nye bydele i den københavnske Østhavn. Nu har Metroselskabet hyret et rutineret team til at rådgive i forbindelse med anlægget af den nye metrolinje.
Det er et joint venture bestående af rådgiverne Rambøll og Systra med Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver, der skal hjælpe Metroselskabet med at videreudvikle det grundlæggende design af selve transportsystemet og kontrol- og vedligeholdelsescenteret på M5.
“En spændende udfordring” – gangbro skal give let adgang til travl lufthavn
Metroselskabet har en ambition om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 % sammenlignet med tidligere linjer. Samtidig skal der være fokus på kundeoplevelsen, Metroens bidrag til byen, herunder social bæredygtighed, samt arbejdet med sikkerhed og arbejdsmiljø både i anlæg og drift.
Opgaven omfatter også bl.a. teknisk rådgivning ift. kravspecifikation for tog, jernbaneinfrastruktur og de tekniske delsystemer samt grænseflader til anlægsdelen af projektet.
Derudover kommer rådgivning ift. drift og vedligehold af metroen. Rådgiveren er dermed med til skabe grundlaget for en god passageroplevelse ved åbningen af M5.
Har været med før
Projektdirektør hos Systra, Johan Stranddorf, siger:
– Systra har været involveret i en ud af to førerløse metroer i verden og på samtlige metrolinjer i Danmark. Så det glæder os at kunne bidrage med vores ekspertise til transportsystemet til M5. Vores projektteam har arbejdet på ikoniske projekter som Grand Paris Express, Dubai Metro og Toulouse Metro, og vi ser frem til at bringe denne erfaring i spil for at sikre endnu et effektivt, bæredygtigt og fremtidssikret transportsystem for København.
Også Peter Aarkrog, projektdirektør hos Rambøll, ser frem til at være med til at binde byen sammen med en pålidelig metrolinje, som vil være endnu mere bæredygtig end de eksisterende.
– Det er en stor fornøjelse for os at være med til at udvikle et transportsystem, der er er så stor efterspørgsel på hos danskerne som metroen. Samtidig matcher Metroselskabets ambitioner om at udvikle mere bæredygtige transportløsninger rigtig godt med Rambølls ambition om at yde et væsentligt bidrag til at udvikle fremtidens bæredygtige transport.
To løsninger i spil
Der er to løsninger i spil til M5’s forløb – henholdsvis en sydlig og en nordlig:
- Den sydlige løsning omfatter hele strækningen fra København H til Østerport og består af to etaper. Første etape udgør strækningen fra København H til Refshaleøen (forventet åbningsår 2035). Anden etape udgør strækningen fra Refshaleøen til Østerport (forventet åbningsår 2045).
- Den nordlige løsning omfatter kun strækningen fra Østerport til v/Lynetteholm S (forventet åbningsår 2045).
Den kommende M5-metrolinje: Lad os lære af fortiden denne gang
Det vil være op til Metroselskabets ejerkreds at beslutte, om der skal anlægges en metrolinje og i givet fald hvilken.
Russell Saltmarsh, projektdirektør i Metroselskabet:
– Vi har glædet os til at få rådgiverne med ombord på projektet og ser frem til et tæt samarbejde om at udvikle systemerne og driften for den kommende metrolinje i hovedstaden. Rambøll Systra JVs indsigt i opgavens kompleksitet giver os stor tillid til, at vi sammen vil kunne løfte denne vigtige samfundsopgave til gavn for hovedstadsområdet.