Byggeriet er kendt for at være en branche, der bygger på traditioner og sjældent tænker ud af boksen. Men noget tyder på, at kunstig intelligens er godt i gang med at forandre branchen indefra.
Sådan lyder det fra sekretariatschef for Fællesfonden af 1961, Sidse Buch, der refererer til Byggeriets Modenhedsmåling 2024, som viser, at 21 % af byggeriets virksomheder er begyndt at bruge kunstig intelligens i deres dagligdag.
Digitalt blod på tanden: Byggeriet firedobler brug af AI på 1 år
Men Fællesfonden vil have endnu flere med på den digitale bølge – og det skal bl.a. ske med konferencen ’Kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen’:
– Kunstig intelligens kan hjælpe bygge- og installationsbranchen med at blive mere effektiv, reducere spild og etablere bedre samarbejder for at nævne nogle få eksempler. Men vi oplever, at mange har svært ved at se, hvordan det kan spille en rolle i deres virksomhed. Derfor giver vi en kort indflyvning til teorien og deler ellers ud af de praktiske erfaringer, der allerede findes i branchen, siger Sidse Buch.
30 % effektivisering
Og for de virksomheder, som tager kunstig intelligens til sig, er der noget at hente på bundlinjen, fortæller co-founder og partner i Institute of AI, Tim Andersen, som indleder konferencen.
Overordnet set kan virksomheder opnå en effektivisering på op til 30 %, vurderer han:
– Kunstig intelligens forandrer alle aspekter af vores arbejdsliv. På den korte bane er det en stærk sparringspartner, der kan hjælpe med et væld af arbejdsopgaver fra kreative processer til mere rutineprægede opgaver. Virksomhederne skal i gang nu, for det bliver et væsentligt konkurrenceparameter i kampen om opgaverne og medarbejderne.
Kæmpe gevinst for smv’er
Samme tendens ser digitaliseringschef i ConTech Lab – en del af Molio, Ole Berard.
Gennem sine godt femten år i byggebranchen har han tit mødt en mur af modstand mod at måle og indsamle data blandt branchens udførende virksomheder. Nu oplever han stor nysgerrighed og interesse fra små og mellemstore entreprenørvirksomheder, som kan se konkurrencefordelene i de nye digitale værktøjer:
– Kunstig intelligens giver små og mellemstore virksomheder adgang til specialiseret viden og kompetencer, de ikke tidligere har haft in house. Lige pludselig kan de udarbejde arbejdspladsvurderinger, foretage risikovurderinger og skrive tilbudstekster på den halve tid uden specialistviden. Det er en kæmpe gevinst for deres forretning, siger han.
De helt store gordiske knuder
Ole Berard fortæller videre, at hvis man zoomer ud fra den enkelte virksomhed til branchen som helhed, så giver kunstig intelligens også mulighed for at løse nogle af byggeriets helt store gordiske knuder som dårlig logistik, materialespild og store CO2-udledninger:
– Der er et kæmpe potentiale i at bruge kunstig intelligens til at hjælpe med at finde relevant data, få styr på data og fortolke data. Det vil hjælpe os med at finde besparelser på energiforbrug, materialer og CO2 -udledninger på byggepladsen. Men første skridt er at få teknologien op under neglene, samle op og evaluere. Det vigtigste er at få erfaringerne og være med nu, så du er klar, når det næste store udviklingstrin kommer.
AI skal i brug, men kun hvor den giver værdi
Konferencen Kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen finder sted den 17. september.
Fællesfonden af 1961 består af 3F, Dansk Metal, Malerforbundet, El-forbundet, Blik & Rør, BAT, DI Byggeri, Teqniq Arbejdsgiverne, Dansk Håndværk, Danske Malermestre og Entreprenørforeningen af 1946.