Cembrit opruster på rådgivning og projektsalg

Nye rådgivningskonsulenter og en ny projektchef skal sammen med en offensiv digitaliseringsstrategi gøre Cembrit mere attraktiv over for blandt andre arkitekter og entreprenører.
Cembrit vil nu markere sig endnu tydeligere som rådgivningsressource overfor arkitekter og entreprenører. Foto: Cembrit.
Cembrit vil nu markere sig endnu tydeligere som rådgivningsressource overfor arkitekter og entreprenører. Foto: Cembrit.

Rådgivning og projektsalg skal fremover fylde mere i Cembrit, og derfor mander virksomheden op med nye rådgivningskonsulenter og en projektchef, der sammen skal tegne en mere offensiv indsats over for blandt andre arkitekter og entreprenører.

Målet er at højne bevidstheden om Cembrit som en kompetent rådgivningsressource og en tilpasningsdygtig materialeleverandør.

– Det sker stadigvæk, at vi bliver mødt med den efterhånden forældede opfattelse, at Cembrits produkter udelukkende er en standardiseret pallevare, der ikke egner sig til projekter med krav lidt ud over det sædvanlige. Men intet kunne være mere forkert, siger den nyansatte projektchef i Cembrits projektsalgsafdeling Michael Andersen.

– I forhold til produktsortiment, tilpasningsmuligheder samt ikke mindst rådgivning og service har Cembrit i dag rigtig meget at byde på. Derfor bliver en af mine vigtigste opgaver også at få gjort opmærksom på, hvad vi kan tilbyde, så vi sikrer, at vi bliver vurderet og valgt til eller fra på et ajourført grundlag, fortsætter han.

Fokus på faglighed

I forhold til rekrutteringen til Cembrits offensiv på rådgivning og projektsalg har der ifølge Michael Andersen været fokus på at finde medarbejdere, der kan tale samme sprog som arkitekter og entreprenører.

– Flere af de folk, vi har med på holdet, har en teknisk baggrund som tømrer eller bygningskonstruktør, mens andre har arbejdet på tegnestuer. Så vi har nogle profiler, der ikke bare kender Cembrits produkter ud og ind, men som også er i stand til at forholde sig til den virkelighed, som vores produkter skal ud og leve i, forklarer Michael Andersen.

Han tror desuden på, at timingen for at opruste på området er ideel, fordi der generelt i byggeriet er fokus på lette konstruktioner, hvortil Cembrits efterhånden brede udvalg af facadeplader i mange tilfælde er velegnede.

Digital offensiv

Michael Andersen hæfter sig også ved, at Cembrit i flere år har haft en offensiv digitaliseringsstrategi med henblik på at løfte standarden for den viden, der i stigende omfang indbygges i digitale produktmodeller til de såkaldte BIM-modeller.

– Produktmodellerne har stor betydning for arkitekternes mulighed for at overskue projekterne både før og under byggeriet, men det forudsætter naturligvis, at modellerne er beriget med relevant information om eksempelvis økonomi, miljø og energi, uddyber Michael Andersen.

Han mener, at en ambitiøs digitaliseringsstrategi er nødvendig for at være en attraktiv samarbejdspartner for arkitekter og entreprenører og for at kunne håndtere de krav og forventninger til bæredygtighed, som i stigende grad er præferenceskabende.

– Ligesom vi gerne skal være på forkant på områder som kvalitet, garanti og rådgivning, så skal vi også gerne være på forkant med digitaliseringen, så vi kan tilbyde intelligente produktmodeller, der i sidste ende gør det nemmere at overskue og styre et byggeprojekt, tilføjer Michael Andersen.

Relateret indhold