Visionært og storladent studieprojekt vinder Icopal Prisen

En ældre lufthavn i Stockholm nedlægges. Det inspirerede Niklas Lindelöw til det studieprojekt, som han netop har modtaget Icopal Prisen for.
Vinderen af Icopal Prisen 2017, arkitekt MAA Niklas Lindelöw. Pressefoto.
Vinderen af Icopal Prisen 2017, arkitekt MAA Niklas Lindelöw. Pressefoto.

Icopal Prisen

  • Icopal Prisen blev stiftet i 1986 af Icopal i samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen Aarhus.
  • Prisen bliver uddelt hvert andet år til særligt talentfulde arkitektstuderende og er i dag landets mest prestigefulde pris for samme.
  • Icopal Prisen har til formål at fremme unge arkitekters forståelse af tagets betydning for en bygnings arkitektoniske udtryk og rumlige udformning.
  • Blandt mange tidligere prisvindere kan nævnes David Zahle fra BIG og Mads Mandrup fra C.F. Møller.

Der er flere grunde til, at arkitekt MAA Niklas Lindelöw, der denne sommer dimitterede fra Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København, er glad og stolt over at modtage Icopal Prisen 2017.

– Det er rart, at mit projekt bliver anerkendt i en større kontekst, som ligger uden for uddannelsen. Det glæder mig også, at dommerkomitéen præmierer et projekt med en åben og afprøvende tilgang, hvor ikke alle problemer nødvendigvis er løst. Et projekt, der forhåbentligt blandt andet kan inspirere til bredere diskussioner af, hvilke typer af offentlige rum, vi ønsker i vores byer, og hvordan vi vil anvende tidligere industriarealer og inkorporere dem i byen.

Projektet indskriver sig i diskussionen om, hvordan man ønsker at omdanne lufthavne eller andre tidligere industriarealer til beboelsesområder.

Arkitekt MAA Niklas Lindelöw Vinder af Icopal Prisen 2017

Fra lufthavn til beboelse

Vinderprojektet er inspireret af en lokal debat om, hvad der skal ske med den mere end firs år gamle lufthavn i stockholmbydelen Bromma, når den på et tidspunkt nedlægges. Det drejer sig om et område, som er to kilometer på den ene led og mellem 400 og 800 meter på den anden. Nogle mener, at området skal bebygges så effektivt som muligt, mens andre er fortalere for at etablere et åndehul i storbyen.

Lindelöws forslag forbinder de to synspunkter.

I hans projekt skal der bygges boliger langs lufthavnsarealet. Landingsbanen og græsarealerne fastholdes som de er i dag og åbnes op for offentligheden, så indbyggerne i Bromma selv kan beslutte, hvordan de vil bruge området.

– Projektet indskriver sig i diskussionen om, hvordan man ønsker at omdanne lufthavne eller andre tidligere industriarealer til beboelsesområder. Disse områder har ofte en atypisk skala og interessant karakter, for eksempel en særlig måde at sammenføje rum på, som jeg mener, man med fordel kan fastholde og videreudvikle for at undgå, at alle nye bydele ligner hinanden, siger Niklas Lindelöw.

Enig dommerkomité

Det er en enig dommerkomité, der står bag beslutningen om at udpege Niklas Lindelöw og hans projekt “At bebo Bromma Flyplads” til vinder af Icopal Prisen.

“Projektets idé er storladen og visionær, men på samme tid konkret, rumlig og præcis” … det er endvidere “konsekvent og gennemført i alle dets facetter og tillige uhyre smukt udført”, hedder det i vurderingen, hvor dommerkomitéen også fastslår, at “projektet er et studie på et meget højt niveau, hvor taget er behandlet på en ukonventionel måde, som udfordrer samtidsarkitekturen og tilblivelsen af rumlige kvaliteter i bosætning og byudvikling.”

Orienteret mod himlen

Niklas Lindelöw har i sit vinderprojekt stor fokus på tagfladen, der er belagt med en grusarmering i beton, som med tiden vil få en græsbevoksning, så taget spiller visuelt sammen med lufthavnsområdets patchwork af asfalt og græs.

Boligerne har ingen traditionel facade mod lufthavnen. Facaden ér taget, der langsomt stiger direkte fra jorden og brydes af åbninger, hvorunder der er atriumgårde. Rundt om disse gårdarealer ligger den enkelte bolig, forklarer han.

– Boligerne er bygget som rækkehuse og er beliggende i kanten af lufthavnsområdet, hvor de danner en vold mod det omgivende byområde i Bromma. Den enkelte bolig er samtidig ikke så synlig fra flyvepladsen. Da man fra boligerne primært ser op mod himlen, snarere end ud mod pladsen, fastholdes lufthavnens efterladte karakter – og det understøtter min idé om, at pladsen skal være et offentligt tilgængeligt sted.

Turen går til Japan

Niklas Lindelöw finder inspiration i blandt andet japansk arkitektur, og det er da også til Japan, turen går, når han indløser rejselegatet på 50.000 kroner, som følger med Icopal Prisen.

– Jeg glæder mig meget til studieturen, og er sikker på, at de oplevelser og erfaringer, jeg får undervejs, vil få indflydelse på mit arbejde mange år frem i tiden, siger han og pointerer, at Icopal Prisen formentlig også vil få konkret karrieremæssig betydning.

– Prisen er kendt af mange i arkitektfaget og er helt klart god at have på CV’et, siger Niklas Lindelöw, der på længere sigt drømmer om at slå sig ned som selvstændig arkitekt sammen med gode venner. Han er i øjeblikket projektansat hos Johansen Skovsted Arkitekter i København.

En model af vinderprojektet:
En model af vinderprojektet: “Att bebo Bromma Flygfält”. Pressefoto.

Relateret indhold