Banedanmark har prækvalificeret fem ud af otte kvalificerede leverandører til at byde på opgaven med at elektrificere størstedelen af det danske jernbanenet.
De fem prækvalificerede ansøgere er:
1) Aarsleff-Siemens (Danmark/Tyskland)
2) ASB Consortium (Frankrig/Tyskland/Danmark)
3) Consortium Strukton & Balfour Beatty (Holland/Tyskland)
4) EIS Joint Venture (England)
5) JV Obrascon Huarte Lain – TSO (England/Frankrig)
Skarp konkurrence
– Vi er rigtig glade for, at vi nu står med fem stærke bydere, der alle har meget aktuelle referencer fra lignende projekter, også i forhold til at levere til aftalt tid og pris. Det giver de bedste muligheder for, at vi får en skarp konkurrence og gode tilbud, siger områdechef Søren Thorpstrup Laursen fra Banedanmark.
– Udbuddet rummer den videre samlede plan for elektrificeringen af den danske jernbane, der er med til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift, og hvor det er muligt i stort omfang at køre med el-tog til gavn for miljøet, uddyber Søren Thorpstrup Laursen.
Afgørelsen om hvilken byder, der vinder milliardudbuddet, træffes sidst på foråret 2015.
En del af Togfonden DK
Det danske jernbanenet er i dag kun delvist elektrificeret. Den første strækning, som Banedanmark går i gang med at elektrificere, er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, og så følger Køge Nord-Næstved, Næstved-Ringsted-Rødby og den nye bane København-Ringsted.
Som en del af den store milliard fond, Togfonden DK, er der afsat yderligere cirka 8,7 milliarder kroner til at elektrificere Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.
Dermed ligger der nu en ambitiøs og langsigtet plan for elektrificeringen af den danske jernbane, som samlet er omfattet af det igangværende udbud.