I slutningen af juni satte Aarhus Kommune planerne for en havneudvidelse på Aarhus Havn på pause i en endnu ukendt årrække. Direktør hos Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, kaldte det “en trist dag for dansk erhvervsliv”.
Helt modsat ser det ud i Fredericia. Her er ADP, der bl.a. ejer og driver Nyborg- og Fredericia Havn, i gang med en udvidelse af havnen i Fredericia. Arbejdet, der har stået på siden efteråret 2023, forventes færdigt i maj 2025.
Udvidelsen mere end fordobler containerkapaciteten og vil – i direkte sammenhæng med baglandsterminalen Taulov Dry Port – sikre så stor containerkapacitet, at den fremtidige containervækst i Vestdanmark kan håndteres alene i Fredericia.
Skal styrke tilgængeligheden
Nu er ADP’s ansøgning om CEF-midler (Connecting Europe Facility) til færdiggørelse af havneudvidelsen på Fredericia Havn godkendt af EU-Kommissionen. Dermed er 50.380.171 kr. på vej til Fredericia.
Nul lejere på plads – bygger kæmpelager til 620 mio. kr.
ADP har bl.a. søgt midlerne for at forstærke og styrke tilgængeligheden og sammenhængskraften på Scandinavian Mediterranean Core Network Corridor (ScanMed-korridoren).
Vigtigt trafikknudepunkt
Forventning er, at udvidelsen bidrager til målene for det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T) ved at forbedre Danmarks forbindelse med andre regioner i Nordvesteuropa. Derved fjernes en eksisterende flaskehals i containerterminalkapaciteten.
CEO i ADP, Rune D. Rasmussen, siger:
– Fredericia og Trekantområdet er det vigtigste multimodale trafikknudepunkt i Danmark, og det giver bare så god mening at fastholde og udvikle det for at sikre Danmarks konkurrencedygtighed på det internationale marked. Det er faktisk rigtig stort.
Markedet kigger mod Fredericia
Havneudvidelse omfatter en moderne og fossilfri container- og Ro/Ro-terminal. De mere end 50 mio. kr. fra CEF er vigtig for, at ADP fortsat kan udvikle havneinfrastrukturen for at indfri dét potentiale og den udvikling, der er sat i gang i havnen frem mod 2030:
– Vores havneudvidelse er i god gænge, og via god dialog med omkringliggende interessenter og borgere og i godt samarbejde med vores ejere, kan Fredericia Havn i sammenspil med Taulov Dry Port fra juni 2025 rumme den containervækst, der kommer de næste mange år. Markedet kigger i vores retning og ikke kun mod nord, understreger Rune D. Rasmussen og afslutter:
Top10: Entreprenører med største bygge- og anlægsprojekter i 2023
– Vi ser ind i nogle år med spændende udviklingspunkter, der er i tråd med ambitionerne for at styrke TEN-T. Med anerkendelsen fra EU-Kommissionen får vi mulighed for at holde tempo i vores fremtidsperspektiver og gennemføre flere tiltag på tværs af vores koncern.
CEF-støtten skal benyttes til hhv. udvidelsen af containerterminalen på havnen og forundersøgelser i forbindelse med baneområdet nord for havnen.