Stærkere komposit i bilindretningen

Sortimo har taget endnu et skridt i udviklingen af komposit-løsninger til indretning af varebiler.
Hylderne af komposit kan tåle en belastning på op til 120 kg.
Hylderne af komposit kan tåle en belastning på op til 120 kg.

Bilindretningens skuffer, hylder og bakker kan med fordel fremstilles af fiberkomposit. Det sparer vægt, uden at man går på kompromis med styrken.

Det er i hvert fald påstanden fra tyske Sortimo, der fremstiller systemer til indretning af varebiler. Virksomheden har netop lanceret en ny og stærkere løsning med fiberkomposit.

Brugen af fiberkomposit er dog ikke noget nyt hos Sortimo. For mere end ti år siden introducerede virksomheden serien Globelyst M, som er et fuldt program til indretning af varebiler.

Det særlige ved Globelyst M var, at visse komponenter var udført af en fiberkomposit, der består af blandt andet glasfiber og hærdet lim.

Globelyst M fås stadig og er i øvrigt Sortimos bedst sælgende løsning inden for bilindretninger.

Endnu mere komposit

Siden har virksomheden øget anvendelsen af fiberkomposit, og i 2012 kom Globelyst C, hvor en stor del af systemets komponenter er udført af fiberkomposit.

Globelyst C er nu udgået og erstattet af Sortimo HD, hvor HD står for Heavy Duty. Alle hylder, skuffer og bakker er fremstillet af fiberkomposit, mens rammer og gavle fortsat er udført i stål eller aluminium. Serien kan betragtes som en videreudvikling af Globelyst C, hvor komposit-materialet er gjort endnu stærkere.

Hvor hylderne i Globelyst C kunne bære 60-90 kg, kan de i Sortimo HD klare op til 120 kg.

Serien retter sig dermed mod håndværkere og entreprenører, der skal transportere og opbevare kraftigt værktøj samt tungt udstyr og tunge reservedele til entreprenørmateriel.

Sparer vægt

– Med Sortimo HD vil man kunne spare mellem 20 og 30 procent i vægt på en bilindretning i forhold til en almindelig stålløsning, vurderer Michael Pettersson, der er adm. direktør hos Sortimo.

Han tilføjer, at den sparede vægt vil afspejle sig i bilens brændstofforbrug og CO2-udledning. Til gengæld er Sortimo HD dyrere i anskaffelse end gængse systemer af metal.

Ifølge Michael Pettersson er Sortimo foreløbig den eneste producent af bilindretnings-systemer, der anvender fiberkomposit.

Et kig på konkurrenter som Bott Vario, ORSYmobil og Sanistål viser, at disse har omfattende programmer og lige så robuste løsninger, men de bruger alle stål til de indretninger, der skal tåle store belastninger.

Kan integreres

HD-programmet kan øvrigt integreres med Sortimos øvrige komponenter til bilindretning og kan derfor tilpasses forskellige behov og bilmodeller.

Systemet tillader desuden hylde-bredder på op til to meter uden mellemelementer eller ekstra ekstra afstivninger.

Michael Pettersson betegner komponenterne af fiberkomposit som stød- og ridsefaste, ligesom de er glatte, smudsafvisende og modstandsdygtige over for kemikalier.

De fire skuffer er udført i fiberkomposit, der består af bl.a. glasfibre og hærdet lim.
De fire skuffer er udført i fiberkomposit, der består af bl.a. glasfibre og hærdet lim.
En komposit-indretning er angiveligt 20-30 procent lettere end en stålløsning.
En komposit-indretning er angiveligt 20-30 procent lettere end en stålløsning.

Relateret indhold