“Historisk aftale” med Tyskland – Danmark kan blive storeksportør af grøn brint

Forhåbningerne er store til, at både Danmark og Tyskland med dagens aftale kan tage et skridt fremad i for eksempel udviklingen af power-to-x. Men partnere mod syd er også interesseret grønne samarbejder på andre områder, lyder det fra DI.
Emil Fannikke Kiær er politisk direktør i Dansk Industri.
Emil Fannikke Kiær er politisk direktør i Dansk Industri.

Danmark er i forvejen tæt samhandelspartner med nabolandet Tyskland mod syd og ikke mindst allierede i EU’s grønne omstilling.

Derudover står begge lande overfor at skulle tackle klimakrisen, sikre forsyningssikkerheden og få tøjlet de høje energipriser.

Læs også: Power-to-X buldrer frem – Danmark kan opnå international styrkeposition

Nu forbedres forudsætningerne for at lykkes med ovenstående, efter Danmarks klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard, og Tysklands økonomi- og klimaminister, Dr. Robert Habeck, i dag har underskrevet en hensigtserklæring om en ny brintinfrastruktur over den dansk-tyske grænse.

– Danmark har en unik position for at blive Nordeuropas grønne powerhouse og bidrage til den grønne omstilling. Snart er vi mere end selvforsynende med grøn strøm, og det skal udnyttes til at producere grønne brændstoffer til eksport. Det kræver investeringer i infrastruktur, og virksomhederne står klar i startboksen. Nu har vi affyret startskuddet, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.

Et samlet skridt fremad

Og aftalen vækker stor glæde hos DI:

– I hele verden er benhård kamp om at udvikle fremtidens grønne teknologier, og jeg har store forhåbninger til, at både Danmark og Tyskland kan tage et skridt fremad i for eksempel udviklingen af power-to-x. Derfor er dagens håndslag om en fælles brintinfrastruktur intet mindre end historisk. Nu skal projekterne bare blive til virkelighed, siger Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i Dansk Industri.

Forudsætningen for power to x-produktioner

Den politisk direktør pointerer, at den store internationale konkurrence er den drivende kraft i udviklingen, men at det er alfa og omega, at Danmark ikke bliver hægtet af.

Læs også: Månedens Top10: Her bygger de verdens største e-metanolanlæg til 1,5 mia. kroner

Han fortæller, at landene omkring Danmark er langt fremme med at udrulle deres brintstrategier og lægge planer for den nødvendige brintrørsføring. En brintrørsinfrastruktur er adgang til markedet, siger han, og forudsætningen for, at der vil blive investeret i power to x-produktioner herhjemme. Derfor er konkret handling et vigtigt skridt på vejen:

– Vi har særlige konkurrencefordele i indfrielsen af potentialerne for Danmark som storeksportør af grøn brint og dermed en vigtig bidragsyder til at reducere CO2-udledningen i landene omkring os. Navnlig Tyskland, Holland og Belgien nævnes igen som de store aftagerlande, som alle har erklæret behov for at importere brint, siger Emil Fannikke Kiær.

Grønne samarbejder på andre områder

Under vicekanslerens besøg til Danmark var den tyske delegation ikke alene forbi ministeriet for at kvittere for de gode intentioner. Delegationen besøgte også Dansk Industri, hvor brintinfrastrukturen og et grønt grænseoverskridende samarbejde var højt på dagsordenen:

Læs også: Lolland lander 750 mio. grønt Power-to-X projekt

– Tyskland vil reducere landets CO2-udledning med 60 % i 2030. Det er ambitiøst, og jeg fornemmede også på den tyske minister i går, at de er lige så utålmodige i forhold til implementering af grøn teknologi, som vi er i Danmark. Der er en meget stor interesse fra den tyske minister i at mødes med danske virksomheder, der har nogle helt unikke grønne løsninger, hvilket ikke kun gælder brint. Vi håber, at dagens aftale vil bringe Danmark og Tyskland sammen i et endnu tættere grønt samarbejde også på andre områder, siger Emil Fannikke Kiær.

Brintrøret skal efter hensigten idriftsættes i 2028.

Relateret indhold