Tunneller tegner Carlsberg Byens nye gadesystem

Nu åbner J.C. Jacobsens Gade, som er den første af tre hovedindfaldsveje til Carlsberg Byen. Den følger en af de i alt over syv kilometer lange underjordiske tunneller tilbage fra bryggeritiden.
De mange historiske gange fra bryggeritiden er inspirationskilde til store dele af områdets nye vejnet. Visualisering: Entasis.
De mange historiske gange fra bryggeritiden er inspirationskilde til store dele af områdets nye vejnet. Visualisering: Entasis.

Om Carlsberg Byen

  • Udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S opfører over de næste otte-ti år en ny bydel på Carlsbergs tidligere bryggeriområde på Vesterbro to km fra Rådhuspladsen med bl.a. kontorlokaler, butikker, restauranter, skoler, kulturinstitutioner og 3.000 boliger i forskellige størrelser. Den kollektive trafik til og fra området sikres gennem en ny og moderne S-togsstation, Carlsberg Station, der står færdig i 2016. Et fintmasket net af cykelstier vil tilbyde cyklister hurtige og sikre forbindelser.

Infrastrukturen i Carlsberg Byen begynder at tage form. I dag åbner J.C. Jacobsens Gade, som er den første af tre hovedindfaldsveje til den nye bydel. Vejen, som er navngivet efter den gamle brygger og stifter af Carlsberg, løber fra Valby Langgade, forbi Stjerneporten og ind i hjertet af den nye bydel mod Bryggernes Plads.

Åbningen af vejen betyder dog ikke, at man nu skal forvente en masse biler og tung trafik i Carlsberg Byen. Tanken er stik modsat. Når bydelen er færdigudviklet, vil den forventeligt indeholde 14 moderne parkeringskældre, hvor flere er forbundet af underjordiske vejsystemer. Og det er her, bilerne skal ledes hen.

Når bilerne er kommet ind, ledes de hurtigt ned i parkeringskældrene, så de kommer væk fra gadebilledet.

Adm. direktør Jens Nyhus Carlsberg Byen P/S

– Vi etablerer tre hovedindfaldsveje i Carlsberg Byen for at forbinde bydelen med resten af Vesterbro, Frederiksberg og Valby – og gøre det nemt som bilist at komme ind i byen, hvad enten man bor, arbejder eller er på besøg her. Når bilerne er kommet ind, ledes de hurtigt ned i parkeringskældrene, så de kommer væk fra gadebilledet, siger adm. direktør Jens Nyhus, Carlsberg Byen P/S.

Gamle tunneller

Selvom J.C. Jacobsens Gade er en helt nyetableret vej, så følger den sporet af en usynlig tunnel under jorden, som har ligget på den tidligere bryggerigrund i mere end 100 år.

Under Carlsberg Byen findes nemlig et fascinerende forløb af over syv kilometer tunneller, som binder hele området sammen. Det er blandt andet dette labyrintiske system, der har været afsæt for idéerne bag masterplanen for Carlsberg Byen – og dermed for byens rum og forbindelseslinjer, hvor tunnellerne danner grundlag for vejforløbet i bydelen.

Foruden de gamle tunneller lå der også en gammel ølkælder under en tidligere bygning på området, hvor J.C. Jacobsens Gade i dag løber. Her lå øltønderne side om side i gamle dage, men i dag er de skiftet ud med en 4.000.000 liter buffertank med kølevand, som anvendes til den fjernkøling, der skal forsyne den fremtidige Carlsberg Byen med bæredygtig køling til aircondition og klimaanlæg.

Vi etablerer tre hovedindfaldsveje i Carlsberg Byen for at forbinde bydelen med resten af Vesterbro, Frederiksberg og Valby, siger administrerende direktør Jens Nyhus. Foto: Carlsberg Byen.
Vi etablerer tre hovedindfaldsveje i Carlsberg Byen for at forbinde bydelen med resten af Vesterbro, Frederiksberg og Valby, siger administrerende direktør Jens Nyhus. Foto: Carlsberg Byen.

Relateret indhold