Stort behov for flere “busters” som kan afhente gammelt byggeaffald

Med størstedelen af den danske arbejdsstyrke sendt hjem og genbrugspladserne lukket, har danskernes oprydningsiver givet anledning til affaldsudfordringer. Én virksomhed har blomstret i skidtet.
- Vi henvender os typisk til erhverv og entreprenører, men siden karantænen satte ind, så har vores telefoner været rødglødende af opkald fra private, som ønskede at få afhentet alt fra gamle sofaer til knækkede tagtegl, fortæller Jens Risom, direktør i Junkbusters.dk. Foto: PR.
- Vi henvender os typisk til erhverv og entreprenører, men siden karantænen satte ind, så har vores telefoner været rødglødende af opkald fra private, som ønskede at få afhentet alt fra gamle sofaer til knækkede tagtegl, fortæller Jens Risom, direktør i Junkbusters.dk. Foto: PR.

Corona-krisen har sendt tusindvis af danskere hjem fra arbejde, og i kombination med ekstraordinært mange solskinstimer og begrænset regn har de mange hjemsendte set deres snit til at rydde op på matriklen.

Det har betydet en verden til forskel for Jens Risom, der er direktør ved affaldsvirksomheden Junkbusters.dk. Han, der typisk henvender sig til erhverv og entreprenører, er, siden karantænen satte ind, blevet kimet ned af private, som ønskede at få afhentet alt fra gamle sofaer til knækkede tagtegl.

– Det er helt tydeligt for os, at danskerne ikke har ligget på den lade side under karantænen, lyder det fra direktøren.

Byggemarkederne melder fuldt hus

Hos byggemarkedernes brancheorganisation Danske Byggecentre kan de nikke genkendende til de travle corona-måneder. Både erhverv som gør det selv-folket er strømmet til byggemarkederne.

– Den professionelle del af kunderne har haft rigtig travlt. Men det gælder også for de private, hvor corona-karantænen er faldet sammen med både et rigtig godt vejr og påsken, hvor danskerne typisk starter deres hus- og haveprojekter. Det har selvfølgelig betydet et markant merarbejde ude i centrene med afspritning og sikring af antal kunder, men vi er kommet rigtig godt igennem puklen, fortæller direktør i Danske Byggecentre, Palle Thomsen.

Junkbusters.dk fortæller, at det i byggemarkederne særligt er deres Big Bags/Junkbags til afhentning af affald, som danskerne har fået øjnene op for. En sådan Junkbag kan købes og fyldes med eksempelvis et ton affald, enten til opbevaring, eller Junkbusters.dk kan kontaktes for afhentning og miljømæssig korrekt bortskaffelse af storskrald samt bygge- og haveaffald.

Umuligt at skaffe hænder

Med en firdobling i efterspørgslen hos Junkbusters.dk på afhentning af affald i marts og april sammenlignet med samme periode sidste år, har virksomheden næsten ikke kunne løbe hurtigt nok.

På trods af en generel højere ledighed under de første uger af corona-krisen, så har affaldsservicen haft svært ved at finde vognmænd og vikarer, til at dække de mange opkald og afhentninger.

– Vi har annonceret og ringet rundt til alle vores kontakter, for at skaffe vogne og chauffører, men det har simpelthen været et fuldtidsarbejde bare at skaffe arbejdskraft til at dække efterspørgslen. Men det er selvfølgelig et luksusproblem, som vi kun kan være glade for, siger Jens Risom.

Junkbusters.dk har i mere end ti år været en digitalt funderet affaldsvirksomhed, som med et netværk af lokale vognmænd i hele landet kan afhente affald både i sække og containere.

Relateret indhold