NREP hopper med i maskinrummet – ’15 minutters byer’ er fremtiden

Den danske ejendomsudvikler NREP har indgået en 2-årig partnerskabsaftale med det globale netværk C40, der arbejder målrettet for fremtidens bæredygtige byliv.
Jernbanebyen i København kunne snildt være en af de fem byer i byen, der på sigt kan leve op til konceptet '15 minutters by', mener NREPs CEO Claus Mathisen. Illustration: Cobe.
Jernbanebyen i København kunne snildt være en af de fem byer i byen, der på sigt kan leve op til konceptet '15 minutters by', mener NREPs CEO Claus Mathisen. Illustration: Cobe.

Danske NREP har et ønske om at forbedre det byggede miljø for at berige menneskers liv. Faktisk er det ejendomsudviklerens erklærede formål: At gøre ejendomme bedre.

Nu bliver der sat markant handling og penge bag virksomhedens mission:

Ved at deltage i det globale, klimafokuserede netværk C40, som er et netværk af knap 100 borgmestre fra forskellige byer rundt om i hele verden, vil NREP foreløbigt investere de næste to år – og 3,7 mio. kr. – i partnerskabet for at understøtte byers udvikling af nye og gamle byområder, som skal gøre verdens storbyer mere bæredygtige.

Udover at støtte op økonomisk stiller Nrep egne arkitekter, byudviklere og andre kompetencer til rådighed for udviklingsarbejdet.

– Vi har valgt at indgå i det her partnerskab, fordi vi virkelig tror på, at det kan rykke på klimafronten. Det program, vi har udviklet sammen med C40, kan forhåbentlig danne grobund for fremtidens urbane liv og nedbringe de høje emissioner, så vi kan sikre en bæredygtig fremtid for de næste generationer, siger CEO Claus Mathisen.

Den danske ejendomsudvikler investering i partnerskabet skal ses i lyset af, at der både i Danmark og på verdensplan ses en stadigt stigende urbanisering. Og ligesom der er flest mennesker i storbyerne, er det også her, statistikkerne viser et af de største udslip af drivhusgasser.

Således har bedre byplanlægning potentialet til at reducere drivhusgasudslippet med op til 25 % på verdensplan, lyder det fra partnerskabet, der især ser byggeri, byudvikling og transportmidler som de store syndere.

CEO for NREP, Claus Mathisen, var onsdag på scenen ved New York Climate Week, der blev afholdt af det globalt klimafokuserede netværk C40. Partnerskabet er i gang med at udvælge fem pilotbyer, som skal implementere konceptet '15 minutters byer'. Foto: C40
CEO for NREP, Claus Mathisen, var onsdag på scenen ved New York Climate Week, der blev afholdt af det globalt klimafokuserede netværk C40. Partnerskabet er i gang med at udvælge fem pilotbyer, som skal implementere konceptet ’15 minutters byer’. Foto: C40

15 minutter til ‘alt’

Det er den problematik, NREP nu vil gøre op med sammen med C40. Partnerskabet vil arbejde på at udvikle de såkaldte ’15 minutters byer’; en helhedsorienteret tilgang til byudvikling på meget lokalt niveau, hvor man f.eks. fra sin bopæl skal kunne komme til grønne områder, arbejde, daginstitution og indkøb på 15 minutter uden brug af bil.

Mindst fem byer bliver udvalgt i forbindelse med partnerskabet. Disse udvalgte byer skal danne rammerne for udvikling af modelnabolag baseret på 15 minutter konceptet.

Derudover dannes et forum med yderligere 10 byer, som løbende skal mødes og udveksle idéer og erfaringer på området. Målet er at bruge resultaterne fra projektet til at opskalere og udbrede 15 minutter konceptet og på den måde nedbringe det globale udslip af drivhusgasser.

Jernbanebyen er et eksempel på en bydel, der er tænkt grøn fra start af. Illustration: Cobe
Jernbanebyen er et eksempel på en bydel, der er tænkt grøn fra start af. Illustration: Cobe

Jernbanebyen er et godt bud

Første skridt på vejen mod 15 minutters byerne er at udvælge de fem pilotbyer, som skal implementere konceptet på nabolagsplan. C40 er lige nu i gang med udvælgelsesprocessen, hvor byer som Auckland, Bogotá, Buenos Aires, Madrid, Melbourne, Milano, Rom, Stockholm og Qingdao er mulige kandidater.

Det er udelukkende C40 som står for at vælge byerne ud fra den enkelte bys nuværende strukturer, udviklingspotentiale og politiske muligheder, men Claus Mathisen håber, at København kommer i spil som en af de fem byer.

– Det vil naturligvis være en stor ære, hvis København bliver udvalgt som en af de fem. Her kunne Jernbanebyen være et godt bud på et område med gode muligheder for at implementere mange af de sociale og klimavenlige initiativer, som udgør konceptet for en 15 minutters by, siger han.

Relateret indhold