Flere muligheder på erhvervsuddannelser

Adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre.
Adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre.

Kun ti procent af de adspurgte i Foreningen Danske Skoleelevers undersøgelse blandt 8. klasses elever svarer, at de vil vælge en erhvervsuddannelse efter 9. klasse.

Vi gennemførte sidste år en undersøgelse blandt de unge, der viste, at erhvervsuddannelserne ligger langt nede på rangstigen blandt de unge. Både i forhold til prestige, men også at de unges kendskab til uddannelserne og deres muligheder er meget lavt.

Et af de mest opsigtsvækkende resultater i Danske Byggecentres undersøgelse var således, at eleverne i mange tilfælde anså erhvervsuddannelserne for en blind vej i forhold til at kunne læse videre på et tidspunkt. Det er overraskende, fordi det i mange tilfælde faktisk er muligt at læse videre. Men systemet kan synes meget komplekst og kringlet. Det anerkender erhvervsskolerne selv.

Nyt pilotprojekt

For at komme problemet med elevernes ringe kendskab til livs har Danske Byggecentre sammen med Handelsfagskolen i Odder og Aarhus Erhvervsakademi igangsat et pilotprojekt, der skal gøre det nemmere for kommende elever at se fremtidsperspektiver i uddannelsen. Målet med projektet er således både at skabe bedre muligheder for videreuddannelse men i høj grad også at gøre det mere gennemskueligt, hvilke muligheder eleverne rent faktisk får.

Da vi gik i gang med at se på, hvordan vi forbedrer elevernes muligheder for videreuddannelse, blev vi fuldstændig overvældet af, hvor kringlet systemet er. Eleverne har i princippet ganske gode muligheder for at komme videre i uddannelsessystemet, hvis de vælger en erhvervsuddannelse. Men vores oplevelse er, at det omtrent kræver en længerevarende uddannelse at gennemskue det. Ved at starte en proces hvor vi inddrager alle led af uddannelsesvejen, regner vi med, at vi kan tegne en simpel rute fra erhvervsuddannelserne til eks. en bacheloruddannelse.

Forbedret koordinering

I første omgang handler samarbejdet om at koordinere undervisningsmålene på Handelsassistent- og Byggemarkedsuddannelsen, så de passer med adgangskravene på udvalgte uddannelser på Aarhus Erhvervsakademi, således at de unge positivt ved, at de kan læse videre på en af disse uddannelser, når de er færdige med deres erhvervsuddannelse.

Danske Byggecentre har været i dialog med erhvervsskoler i andre dele af landet og regner med på baggrund af den gode respons, der har været at kunne udbrede modellen fra Aarhus relativt nemt, således eleverne ikke begrænses af geografi.

Relateret indhold