CHISA Project
-
- Overblik på tværs af projekter
- Bedre dataanalyse og beslutningsgrundlag
- Overblik over kontrakter, budgetter, nøgledokumenter, tegninger, referater og breve
- Kommunikations platform mellem samarbejdspartnere og leverandører
- Totaloverblik via integration til ERP-system
- Early warnings på udfordringer
- Lettere projektoverdragelse
- Måske markedets bedste rapportering med daglig opdatering
Den danske byggebranche har længe tøvet med at tage digitale værktøjer i brug, men stadig flere virksomheder får øjnene op for værdien af digitale værktøjer. CHISA A/S, der står bag det digitale værktøj CHISA Project til styring af byggeprojekter ser i dag en voksende åbenhed for digitalisering i branchen.
– Byggebranchen udgør den mindst digitaliserede branche, men vi registrerer en stigende interesse for vores produkt. Tidligere var det nødvendigt for os at være proaktive ved aktivt at kontakte potentielle kunder, men nu oplever vi, at kunder selv henvender sig, fortæller CHISAs adm. direktør Claus Navntoft, der som tidligere produktionsdirektør hos Gråkjær selv kommer fra branchen.
Skubber på udviklingen
Hos CHISA arbejder man på flere områder med at skabe opmærksomhed og forståelse for branchens muligheder for at skabe en bedre hverdag og bundlinje med det digitale værktøj. For nylig uddelte virksomheden som sponsor den første digitaliseringspris til en digital frontløber i bygge- og anlægsbranchen. Det skete ved en festaften i Moltkes Palæ ved årets Building Awards arrangeret af Licitationen. Prisen blev uddelt af digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre sammen med CHISAs administrerende direktør.
– Der er et stort potentiale for digitalisering i bygge- og anlægsbranchen. Med digitaliseringen kan vi øge væksten i branchen samtidig med, at vi gør den mere grøn, udtalte ministeren i forbindelse med uddelingen af prisen.
Den første vinder blev virksomheden Formfaktor/GRAPHISOFT Center Danmark, der vandt prisen for DesignLCA, der giver overblik over et projekts klimaaftryk.
Fremtidens bygningskonstruktører
Claus Navntoft fortæller, at CHISA samtidig arbejder for, at næste generation af bygningskonstruktører og byggeteknikere kender CHISA Project og kan bruge programmet. Undervisere fra Københavns Erhverv og politiksakademi KEA har således været på kursus med CHISA og er blevet superbrugere af økonomi- og projektstyringssystemet – og fra årsskiftet vil programmet blive anvendt i undervisning i digital projektstyring på uddannelsesinstitutionen. Dermed vil fremtidens bygningskonstruktører og byggeteknikere komme til arbejdspladserne med uddannelse i det digitale værktøj og være med til at skubbe på digitaliseringen i byggebranchen.
Input fra brugerne
For syv år siden blev CHISA Project lanceret på markedet efter et stort udviklingsarbejde sammen med de kommende brugere, entreprenørerne. Økonomi- og projektstyringsværktøjet er let at implementere i virksomhedens organisation, og det afløser i praksis meget forskellige systemer og regneark, som virksomheder og enkeltpersoner har udviklet. CHISA Project samler i stedet alle data, økonomi, aftalesedler, stadeopgørelser, månedsrapportering og kommunikation i byggeprojekterne i én database.
– Som det eneste værktøj på markedet, integrerer CHISA Project data fra entreprenørens bagvedliggende økonomisystem på én platform, der er tilgængelig for alle de involverede. Dét sikrer realtime overblik over det enkelte projekt og projektporteføljen og giver mere tid til at kigge fremad og sikrer, at projekterne leveres til tiden inden for budget og i aftalt kvalitet, fremhæver Claus Navntoft.
Værktøjet kombinerer dokumentdeling, løbende dialog og afklaring, registrering af fejl og mangler, budget- og økonomiopfølgning samt journalisering. Samtidig fjerner systemet fejlkilder ved, at manuelle rutineopgaver bliver automatiserede.
Virksomhedens ledelse får med CHISA Project et unikt overblik over byggesagerne. Ledelsen opdager hurtigere problemsager og kan gribe ind, og branchen bliver mere effektiv med færre konflikter og mere styr på økonomi og dokumentation.
– Vi opsamler hele tiden ideer fra brugerne og arbejder med at forbedre vores produkt og gøre det mere strømlinet og lækkert. Lige i øjeblikket kigger vi blandt andet på at forbedre likviditetsstyringen ud fra input fra brugerne, fortæller Claus Navntoft.
Brugere bliver ambassadører
Efterhånden som CHISA Project har fået flere brugere, er værktøjet begyndt at sælge sig selv. Brugerne efterspørger det på det nye arbejde.
– Vi har opnået en høj kendskabsgrad og får stadig flere ambassadører hos entreprenørerne, som helst vil arbejde i CHISA Project. Der er rift om dygtige projektledere, og når de skifter arbejde, så beder de om at slippe for forgængerens selvopfundne regneark og i stedet arbejde med vores produkt med det let genkendelige dashboard, som er det samme i alle sager, siger CHISA-direktøren.
Lettere for nye i organisationen
Direktøren fortæller, at CHISA Project er med til at gøre entreprenører mindre sårbare for ændringer eller sygdom i organisationen. Den nyansatte eller afløseren kan umiddelbart finde sagsakter for alle projekter samlet på projektplatformen og behøver ikke at søge i mails, ringbind og byggemødereferater efter dokumenter som kontrakter, aftalesedler, garantier, forsikringer, referater, dialog, afleveringsdokumenter, 1 års gennemgang, 5 års gennemgang, kvalitetsstyring og vedligehold med videre.
– Med CHISA Project bliver de administrative opgaver betydelig lettere at håndtere for medarbejderne, og det skaber overblik og frigør tid. Entreprenørens medarbejdere får derfor ti-femten procent mere tid til at bygge, siger Claus Navntoft.
Udlandet har øje for resultaterne
Det seneste år er omsætningen i CHISA steget med 20 procent. Softwarevirksomheden er dansk, og værktøjerne er tilpasset det danske marked. Men udlandet har også fået øje på de danske resultater, og CHISA arbejder i øjeblikket for at udrulle systemet til det europæiske marked.