Region Syddanmark køber en tidligere handelsskole i Assens.
Bygningerne skal renoveres og fremover rumme akutsygepleje og sundheds- og omsorgspladser, så flere sundhedstilbud samles under samme tag.
Den gamle handelsskole skal rumme 20 af de 213 sundheds- og omsorgspladser, der på sigt oprettes i Sundhedsråd Fyns geografiske område. Samtidig bliver handelsskolen udgangspunkt for akutsygeplejen i Assens Kommune.

– Det giver borgerne i Assens mulighed for at få mere behandling af høj kvalitet tæt på deres hjem, siger Bo Libergren, regionsrådsformand i Region Syddanmark.
Købet sker som led i overdragelsen af sundhedsreformen fra kommunen til regionener. Sidstnævnte skal fremover tilbyde borgerne akutsygepleje eller en midlertidig plads, hvis man ikke kan være i eget hjem, men heller ikke har behov for sygehusindlæggelse.
– Vi får langsigtede rammer for akutsygeplejen, gode personalefaciliteter og plads til 20 nye sundheds- og omsorgspladser. Alt i alt får borgerne i Assens Kommune mere sundhed for pengene, siger Bo Libergren.

Borgmester i Assens Kommune Søren Steen Andersen glæder sig også over salget af den tidligere handelsskole.
– Vi er utroligt glade for, at sundhedsreformen på denne måde bringer muligheden for et reelt sundhedshus i Assens Kommune med sig.
– Regionen placerer sig nu geografisk bredere på Fyn og med store muligheder for udvikling. Samtidig giver det regionen og Assens Kommune mulighed for at udvikle et fælles sundhedshus, siger han.
