Med en ny entreprisekontrakt er Port of Aalborg klar til at tage hul på en af de største havneudvidelser i nyere tid. Munck Havne & Anlæg skal opføre en 500 meter lang kaj med 60.000 kvm nyt kajnært areal på Østhavnen.
Det omfattende anlægsarbejde er en del af den infrastruktur, der skal understøtte etableringen af Norne Carbon Storage Hubs CO2-modtagefacilitet – og dermed gøre Aalborg til et centralt knudepunkt for CO2-håndtering i Europa.

Byggeboom i Aalborg: Flere penge og ansatte skal sikre hurtigere sagsbehandling
Den nye kaj skal i første omgang understøtte modtagelse af op til 5 mio. tons CO2 om året; med mulighed for udvidelse til hele 15 mio. tons. Anlægget, der drives af Norne, vil modtage og lagre CO2 fra både danske og europæiske kilder.
– Den nye kaj er en forudsætning for, at vi sammen med Norne kan realisere den CO2-modtagefacilitet, der vil gøre Aalborg til et af Europas førende områder for CO2-håndtering. Mindst lige så vigtigt giver kajudvidelsen mulighed for at udvide vores erhvervspark markant og dermed for at tilbyde mange flere kajnære kvadratmeter til de industrier – og det gælder særlig vindindustrien – der efterspørger det, siger Kristian Thulesen Dahl, adm. direktør i Port of Aalborg.
Integreret samarbejde og EU-støtte
Projektet gennemføres som totalentreprise med Munck Havne & Anlæg, og udføres efter modellen Integreret Anlæg, der er udviklet af Molt Wengel. Modellen indebærer åben kalkulation, fælles risikohåndtering og en tæt samarbejdsfase med Port of Aalborg og de rådgivende ingeniører fra Cowi.
– Med den valgte samarbejdsmodel får vi mulighed for at bringe vores viden og erfaring i spil allerede i projekteringsfasen, og det giver det bedst mulige udgangspunkt for at skabe et holdbart og fremtidssikret kajanlæg, siger Patrick Justesen, afdelingschef i Munck Havne & Anlæg.

Grønt lys til ny, grøn og vibrerende havnebydel i Odense
Projektleder Mikkel Guldhammer fra Port of Aalborg tilføjer:
– Vi har valgt at bruge Integreret Anlæg for at bringe både de rådgivende og udførende kompetencer i spil lige fra projektering til aflevering. Det giver os en unik mulighed for at udfordre hinanden og øge kvaliteten hele vejen igennem projektet.
Står klar i 2027
Anlægsarbejdet går i gang i efteråret 2025, og den nye kaj forventes at stå færdig ultimo 2027.

Hele Østdanmark står sammen: Træk flådebyggeri til Rødbyhavn
Kajprojektet har været i EU-udbud. Port of Aalborg modtog syv ansøgninger om prækvalifikation, og fire blev udvalgt til at afgive endeligt tilbud. Munck Havne & Anlæg blev tildelt kontrakten som lavestbydende.
Det samlede anlægsbudget løber op i flere hundrede millioner kroner. Projektet har opnået støtte på knap 80 mio. kr. fra EU’s Connecting Europe Facility (CEF).