Hele Østdanmark står sammen: Træk flådebyggeri til Rødbyhavn

Samtlige borgmestre på Sjælland og Lolland-Falster ønsker at bringe Rødbyhavn i spil som nyt nationalt kraftcenter for Forsvarets flådebyggeri.
Rødbyhavn set fra luften.
Området i Rødbyhavn dækker mere end 800 hektar, og der er mulighed for at udvide med op mod 1.000 hektar ekstra. Desuden rummer området allerede mere end 3.000 arbejdspladser, og der er i de seneste år rekrutteret tusindvis af specialiserede medarbejdere fra både ind- og udland. Foto af Rødbyhavn, Tunnelelementfabrikken: Sund & Bælt.

Danmark skal opruste, og tidligere har regeringen meldt ud, at der skal bygges mindst 26 krigsskibe i de kommende år.

Helst ser man, at det sker på dansk jord, og i april meldte de tre kommuner – Lolland, Guldborgsund og Vordingborg – i fællesskab sig på banen med en opfordring til, at Forsvarets kommende skibsproduktion etableres i Rødbyhavn.

Dette forslag har nu fået stor opbakning fra samtlige borgmestre i Østdanmark:

– Vi er ikke i tvivl om, at vi i Østdanmark til sammen har det, der skal til, siger Steen Christiansen, der er borgmester i Albertslund Kommune.

Læs også

Kommuner går sammen: Byg krigsskibe og flådebygninger hos os

Han uddyber:

– I Hovedstaden har vi de virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner, der kan opsamle og udvikle den nødvendige højtspecialiseret viden, på Sjælland har man kapacitet til at løfte produktionsopgaven, og på Lolland-Falster står en relevant og erfaren arbejdsstyrke klar til nye opgaver, når Femernbyggeriet er slut.

– Både RUC og DTU har i forvejen aktiviteter i området, og der er grobund for nye partnerskaber, innovations- og videnssamarbejde på tværs af både Rødbyhavn og Hovedstadsregionen, såvel som i et større nationalt og internationalt perspektiv.

Stærkt vækstlokomotiv og strategisk fordeling

Det understreges videre, at meget på forhånd er på plads i Rødbyhavn:

Området rummer Nordeuropas største betonfabrik og Danmarks fjerdestørste arbejdshavn, der kan tages i brug til nye formål, når Femernbyggeriet om få år er i mål.

Læs også

Politisk aftale: Forsvarsbyggerier kan se bort fra miljølov

Desuden er det centralt placeret, midt på den store transportkorridor mellem København og Hamborg, såvel som mellem Skandinavien og Centraleuropa, og så er der let adgang til både motorvej, jernbane og det åbne hav – med den nye Femern Region som centrum i Østersøen.

– Det vil ikke blot være en sikkerhedspolitisk, økonomisk og produktionsmæssig klog beslutning, det vil også blive et stærkt vækstlokomotiv for hele Østdanmark og i den nye Femernregion. Vi håber derfor, at regeringen vil tage vores forslag med i det videre arbejde, siger borgmester Holger Schou Rasmussen, Lolland Kommune.

Læs også

Flådeplan er godt nyt for sikkerhed og danske arbejdspladser

Borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed, påpeger, at det samtidig er vigtigt, at de militære interesser bliver spredt på flere områder og havne. For samler man for meget et sted, står landet sårbart, hvis netop det pågældende område bliver udsat for et cyberangreb, sikkerhedsbrud eller en form for militær konflikt, siger han:

– Ved i stedet at fordele vores aktiviteter på flere lokationer kan vi hurtigt finde nye løsninger, hvis det en dag bliver nødvendigt. Her er Rødbyhavn en ny mulighed, der kan spille positivt ind i en større militærstrategisk fordeling, og jeg er glad for, at vi også i Østdanmark kan bidrage med et robust og bæredygtigt forslag. Det er vores fælles sikkerhed, tryghed og stabilitet, der er i spil.

Relateret indhold