De mange krydstogtsskibe, der lægger til kaj ved Nordhavn og Langelinie i København, kan nu få grøn strøm fra land i stedet for at lade deres dieselmotorer køre, mens de ligger i havn.
I går indviede H.M. Kongen Europas største landstrømsanlæg, og arrangementet blev netop afholdt i Terminal 2 i Nordhavn, hvor både transportminister Thomas Danielsen, EU-kommissær Dan Jørgensen og overborgmester i Københavns Kommune, Lars Weiss, var blandt talerne.

Nedgraver 1,2 km ledning: Aarhus Havn skifter olie og gas ud med fjernvarme
– København er en havneby, og hvert år vælger tusindvis af turister at besøge byen fra havet. Nu bliver den form for turisme mere bæredygtig – det er jeg virkelig glad for, lød det fra overborgmesteren.
20.000 passagerer hver dag
Anlægget er Europas største landstrømsanlæg og vil kunne levere landstrøm til fem skibe samtidigt, når det står helt udbygget i 2028.
På nuværende tidspunkt kan to skibe lade ad gangen, og det forventer bygherren, By & Havn, er nok til at følge med efterspørgslen.
Fra 2030 bliver det et EU-krav, at krydstogtsskibene modtager landstrøm, så København er allerede forberedt, fortæller adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Verdens største PtX-anlæg står klar: Kan nu blive mere interessant for flere investorer
– Det er en stor dag for Københavns Havn. Med byggeriet af Europas største landstrømsanlæg tager vi for alvor fat i den grønne omstilling af havnen og samtidig fastholder vi Københavns ry som en af de bedste og grønne destinationer for krydstogtsturister.
– Ca. 20.000 passagerer og besætningsmedlemmer lægger hver dag vejen forbi vores hovedstad, og at de nu kan få elektricitet fra land i stedet for deres egne dieselmotorer, er en kæmpe gevinst for luftkvaliteten i København og gør samtidig Københavns Havn endnu mere attraktiv at besøge, siger hun.
Landstrømsanlægget er medfinansieres af EU’s TEN-T-program og af Københavns Kommune.