BIG på biennalen: Mikser robotteknologi med bhutanesisk håndværk

Med udstillingen Ancient Future viser BIG, hvordan traditionelt håndværk og ny teknologi kan vokse side om side og skabe nyt i fællesskab.
To mænd i traditionelle og farverige bhutanesiske overdele skærer med håndværktøj i to tykke afbarkede træstammer. En robot fræser i to andre stammer
BIG viser på udstillingen Ancient Future, hvordan Bhutans tradition for træudskæringer kan kombineres med moderne teknologi. Foto: BIG

I marts kom det frem, at BIG – Bjarke Ingels Group skal stå for designet af Bhutans nye, 68.000 kvm internationale lufthavn, Gelephu International Airport, der forventes at åbne i 2029. Læs mere om lufthavnen her:

Læs også

Moderne og dybt bhutanesisk: BIG designer Bhutans nye lufthavn

Nu bringer den danske arkitektvirksomhed Bhutan-lufthavnen til Venedig. Her er den 19. arkitekturbiennale netop åbnet for publikum. Under årets tema ‘Intelligens. Natural. Artificial. Collective.’ går BIG i udstillingen ‘Ancient Future: Bridging Bhutan’s Tradition and Innovation’ helt tæt på designet af Gelephu International Airport.

Projektet kombinerer fire limtræsbjælker produceret i Danmark. To bliver udskåret i hånden af de to bhutanesiske håndværkere, Sangay Thsering and Yeshi Gyeltshen. To bliver fræset af en robot, der kopierer deres mønstre.

Foto af de fire stammer der er sat sammen til en firkant set oppefra. Begge håndværkere er i gang med at skære i træet - det samme er robotten. Publikum kigger på fra alle sider
De besøgende på Arkitekturbiennalen kan følge med i, hvordan de træudskæringer, der skal udsmykke den nye Gelephu International Airport, bliver til. Det er BIG, der har designet den nye lufthavn sammen med Arup. Foto: BIG

Sammen viser de, hvordan håndværk og teknologi kan skabe nyt i fællesskab.

Læs også

Dansk arkitekturakademi viser sig frem på international biennale

Grundlægger og kreativ direktør i BIG, Bjarke Ingels, siger:

– Projektet udspringer af vores arbejde med Gelephus lufthavn og undersøger, hvordan urgammelt håndværk og avanceret teknologi kan skabe arkitektur i fællesskab. Maskinintelligensen erstatter ikke traditionen – den bliver dens partner. Sammen bygger de bro mellem fortid og fremtid, intuition og algoritme, ritual og præcision. Det er ikke en konflikt, men en sammensmeltning, hvor udsmykningen af lufthavnens trækonstruktion på én gang er både dybt traditionel og nytænkende – en kombination af arv og ambition.

Støtter hinanden

En dokumentarfilm af Laurian Ghinitoiu og Arata Morí, der følger processen bag udstillingen og vises på udstillingen, skifter mellem håndlavet og robotproduceret arbejde. Lyde, bevægelser og billeder fra Bhutan væves sammen i en visuel fortælling om, hvordan håndværk og teknologi kan samarbejde.

Partner i BIG, Giulia Frittoli, sige:

Nærfoto af den ene håndværker
De to bhutanesiske håndværkere, Sangay Thsering and Yeshi Gyeltshen, arbejder side om side med robotten, der fræser de samme mønstre, som håndværkerne udfører i hånden. Foto: BIG

– Det handler om, hvordan de kan støtte hinanden. Maskinintelligens gør det muligt at skalere håndværket, men kunsten og idéerne forbliver rodfæstet i menneskehænder. De værker, som bhutanesiske kunstnere har skabt, afspejler Bhutans fortid, nutid og fremtid. De viser, hvordan spiritualitet, indlejret i arkitekturen, bærer fortællinger videre og holder kulturarven levende i nutidens byudvikling. Det er netop denne synergi, vi undersøger: Ved at samarbejde med maskiner kan vi gøre arkitekturen endnu mere menneskelig. I stedet for at adskille arv og modernitet ser Ancient Future på, hvordan de kan vokse side om side.

Læs også

Stillbillede af en byggeplads møder besøgende i Den danske Pavillon

Den 19. internationale Arkitekturbiennale i Venedig, der er kurateret af Carlo Ratti, begyndte d. 10. maj og fortsætter frem til d. 23. november. Herefter sendes de færdige bjælker til Bhutan, hvor byggeriet af Gelephu International Airport begynder.

Relateret indhold