En milepæl: Støber bropiller til jernbanebro direkte i vandet

Der er valgt en helt særlig løsning til opførelsen af en ny jernbaneklapbro ved Guldborgsund: Bropillerne på op til 38 meters højde støbes direkte i vandet.
Det er en anderledes byggeplads, der er blevet etableret ved Kong Frederik IX's bro på Ringsted-Femern Banen. Foto: Banedanmark
Det er en anderledes byggeplads, der er blevet etableret ved Kong Frederik IX's bro på Ringsted-Femern Banen. Foto: Banedanmark

Når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029, forventes mere togtrafik over Guldborgsund via Kong Frederik IX’s bro på Ringsted-Femern-banen. Alle tog, der skal igennem Femern Bælt-tunnelen, skal over broen, der er født med et enkelt jernbanespor.

Derfor bygger Banedanmark nu en helt ny jernbaneklapbro, der bliver etableret langs den eksisterende klapbro, der har vej, jernbane i drift og lystsejlere på tværs. Det er ifølge byggeleder på projektet, Hans Christian Lollike, blandt de udfordringer, der er ved projektet. En anden udfordring er den lave vanddybde på lige godt to meter i sundet.

Læs også: Et ‘drømmescenarie’: Sjællandske virksomheder lever højt på Femern-projekt

– Vi bygger den nye jernbanebro syd for den eksisterende bro. Her er meget lavvandet. Det gør det umuligt at sejle materialet til arbejdspladsen. Det lave vand begrænser størrelsen på de fartøjer, vi kan benytte til broarbejdet. Derfor har vi valgt en særlig løsning, man ikke ser hver dag: Vi borer og støber nemlig bropillerne direkte i vandet, fortæller Hans Christian Lollike.

Bropiller er som et isbjerg

Derfor står der lige nu betonbiler og betonpumpe på Kong Frederik IX’s bro. Gennem et langt rør transporteres betonen fra betonpumpen på broen, under jernbanebroen og over til de steder, hvor pillerne skal stå.

Materiellet til at støbe og bore bropillerne sejles ud på Guldborgsund. Foto: Banedanmark
Materiellet til at støbe og bore bropillerne sejles ud på Guldborgsund. Foto: Banedanmark

De 29 bropiller skal have en højde på mellem 33 og 38 meter for at stå robust. Den lave vanddybde i sundet kræver derfor, at bropillerne skal bores mellem 25 og 33 meter ned i havbunden.

Læs også: Top10: Entreprenører med største bygge- og anlægsprojekter i 2023

– Bropillerne er som et isbjerg. Det er kun en lille del, vi ser over vandet. Det meste er under vandet. Vi har boret over 33 meter ned i havbunden, heraf de sidste meter i kalk og kridt. Det er virkelig en milepæl, vi har nået, fortæller Hans Christian Lollike.

Borer gennem fast kalk

Den bropille, som er den dybeste og dermed også den mest udfordrende, er støbt og boret næsten 38 meter ned i havbunden.

Den nye dobbeltsporede jernbane skal stå færdig, inden Femern Bælt-forbindelsen åbner i forventeligt 2029. Illustration: Banedanmark
Den nye dobbeltsporede jernbane skal stå færdig, inden Femern Bælt-forbindelsen åbner i forventeligt 2029. Illustration: Banedanmark

– Nu ved vi, at vi kan komme ned i den dybde. Det er nede på den største dybde, at kalken i havbunden er mest fast, derfor har det været en milepæl, at det er lykkedes, siger byggelederen.

29 bropiller og 14 elementer

I alt støber Banedanmark 29 bropiller og 14 elementer til broen. 11 af elementerne bliver støbt på pladsen, to bliver støbt på stedet ved landfæsterne, mens det sidste element er broklappen i stål, der bliver produceret på et maskinværksted og monteres om cirka et år. Den bliver sejlet til Guldborgsund.

Læs også: Fremskridt på E45: Løfter ny bro på plads

Under arbejdet med den nye jernbaneklapbro bliver det nødvendigt at spærre Prinsholmvej i Nykøbing Falster fra påske og frem til efteråret, mens togtrafikken på Lollandsbanen bliver spærret i kortere perioder i skoleferier og weekender, oplyser Banedanmark.

Relateret indhold