Facilities Management (FM) er den disciplin, der sørger for de fysiske faciliteter og services, når du f.eks. går på arbejde, i skole eller bliver indlagt på hospitalet.
Det er FM, der sørger for; at en organisation har de rette bygninger på de rette steder; at bygningerne bruges og udnyttes mest optimalt; at der er vand, varme og strøm; at der bliver gjort rent, sorteret affald, og at der er kaffe i din kop. Og alt derimellem.
Alt sammen på den måde, der skaber mest værdi for din organisation, mindst belastning for miljøet, opretholder samfundsværdien af vores bygningsmasse og skaber størst mulig trivsel og livskvalitet for mennesker.
Fem kategorier af opgaver
FM er med andre ord en bred betegnelse, men med en rolle, der påvirker både dit og mit liv, og som er alt for vigtig til at overse, hvis man beskæftiger sig med byggeri.

Nu er der hjælp til overgangen fra byggeri til drift
For at gøre det lidt mere overskueligt kan man kategorisere FM-opgaverne i fem hovedgrupper:
1: Bygningsportefølje
2: Bygge- og forandringsprojekter
3: Space/workplace management
4: Teknisk drift
5: Services.
Følger organisationen, ikke bygningen
Ofte bruges bygningsdrift som synonym for FM, men når man ser på de fem hovedgrupper, er det klart, at FM er langt mere end bygningsdrift, selvom det at sikre både drift og vedligehold af vores eksisterende bygningsmasse, er en vigtig og betydningsfuld opgave, som FM varetager


Et kæmpe uudnyttet potentiale: Første bygninger får svanemærket driften
En god måde at tænke FM på er, at FMs opgave er at understøtte de aktiviteter, der skal foregå i en bygning på bedst mulig vis. I nogle organisationer giver det mest værdi at have mange FM-funktioner in-house og f.eks. eje de bygninger, man bruger. For andre organisationer giver det mest værdi at leje arealer og have en lille intern FM-organisation, der måske mere minder om en indkøbsfunktion, som køber FM-ydelser eksternt. På den måde ser FM-organisationer meget forskellige ud afhængig af den organisation eller de aktiviteter, der skal understøttes.
FMs rolle i byggebranchen
I byggebranchen spiller FM en central rolle allerede fra de tidlige faser af design og planlægning. Ved at inkludere FM-perspektiver i planlægning og design af byggeprojekter kan man sikre, at bygningen designes med henblik på hele livscyklus. Der bruges mange ressourcer på FM, og kan man lave bare små justeringer i bygningsdesignet, der gør f.eks. bygningsdriften nemmere, er der meget vundet i det lange løb.

Sådan revolutionerer AI-agenter byggeriet i 2025
FM har også stor betydning, når et byggeprojekt afsluttes, og bygningen skal sættes i drift. Det er helt afgørende for at indfri f.eks. bæredygtighedsambitionerne i et projekt, at det bliver overdraget til FM-organisationen på en god måde.
FM-branchens bibel
Selvom der ikke findes en dedikeret uddannelse i det danske uddannelsessystem (som der f.eks. gør i Norge, Schweiz og Holland), så findes der heldigvis en dansk håndbog om FM, som du kan dykke ned i, hvis du har brug mere viden om FM.
Bogen er skrevet af Per Anker Jensen og udkom i 2021 i 4. udgave. Og ligesom bygherrerne har Bygherreforeningen, har FM’erne foreningen Dansk Facilities Management, og her er der også viden at hente om FM.