Servicebilen er sat i ladestanderen, mens elektrikeren er inde og købe materialer og få en kop kaffe.
Sådan ser det ud hos grossisten AO, der tidligere på året installerede de første ladestandere ved håndværkerbutikken i Albertslund. Og i den kommende tid vil der blive installeret endnu flere ladestandere ved de 50 AO-afdelinger rundt om i landet.
En af de kunder, der har været mest flittig til at sætte stikket i ladestanderen, er den landsdækkende kæde EL:CON, der tidligere på året investerede i 25 helt eldrevne servicevogne. Efter et halvt år er erfaringerne så gode, at man vil investere i yderligere 20 eldrevne -servicevogne. Rækkevidden på de først var kun 150 km, og de næste biler har en rækkevidde på 300 km.
Anskaffelsesprisen er fortsat højere end en traditionel varevogn. Men for den administrerende direktør for EL:CON, Jesper Knudsen, handler det simpelthen om at være med til at skabe et nyt markedet i stedet for at “fedtspille” og vente på, at de grønne løsninger falder i pris.
– Vi er nødt til at få skabt et marked, hvis vi skal nå vores egne mål om at være CO2-neutrale i 2030. 90 procent af vores aftryk kommer fra bilparken, så det er der, vi skal starte. Vi tror, at vi kan være med til at accelerere udviklingen, siger Jesper Knudsen, der understreger, at der med en gennemsnitlig levetid på fem år for en servicevogn heller ikke tid til at læne sig tilbage og vente på nye løsninger. Markedet skal sparkes i gang – og det handler ikke mindst om infrastrukturen med ladestandere.
– Hvis det her skal fungere, skal vi have sat ladestandere på medarbejdernes hjemmeadresse. Her stødte vi så på det problem, at medarbejderen blev beskattet af det som personalegode. Så jeg har været inde omkring transportministeren og flere andre politikere, som ser ud til at have fundet en løsning på det her, siger Jesper Knudsen fra El:CON, der med godt 1.100 medarbejdere og et landsdækkende netværk er en af de helt stole spillere i installatørbranchen.
– Infrastrukturen skal følge med, og når AO er med at sætte ladestandere op, er det en brik i det store pudsespil, siger Jesper Knudsen, hvis virksomhed har ladestandere som et indsatsområde og regner med at fordoble antallet af installationer både i år og næste år.
Det billede kan man også genkende hos AO, som var den første danske virksomhed, der satte ladestandere op ved en håndværkerbutik.
– Vi satser stærkt på ladestandere i vores sortiment. Og når vi sætter ladestandere op foran vores butikker er det ikke på grund af et voldsomt krav fra kunderne, men fordi vi også vil kickstarte udviklingen – ligesom EL:CON, har gjort siger, salgsdirektør Lars Kestner fra AO.