Det har været tre milliarder kroner billigere end forudset for Vejdirektoratet at bygge veje de senere år. Det fremgår af Produktivitetskommissionens femte rapport, som handler om infrastruktur.
De tre milliarder kroner skal Folketinget den kommende tid disponere, men ifølge administrerende direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien er det afgørende, at pengene ikke sendes tilbage til statskassen og bruges på alt muligt andet end veje:
– Det vil demotivere en hel branche, der har leveret varen i forhold til de forventninger, Folketinget har. Nu kan samfundet jo være ligeglad med, om vejfolk er demotiverede eller ej. Men det standpunkt er forkert og fører til et samfundsmæssigt tab, siger Anders Hundahl.
Noget hø
Han peger på, at hvis en leverandør til det offentlige tilskyndes til at gøre sit arbejde hurtigt færdigt, til at levere god kvalitet, og samtidig anspores til at udvikle og tænke nyt, er der samfundsmæssige gevinster at hente.
Både i form billigere og bedre projekter og i form af, at Danmark får et konkurrencedygtigt erhverv, der skaber arbejdspladser og tjene penge til landet. Derfor forventer Asfaltindustrien, at staten benytter de tre milliarder kroner til eksempelvis vejvedligeholdelse til og etablering af udvidelser og tilslutningsanlæg til de statslige veje:
– Alt for tit ser vi nemlig, at dyr og tidskrævende trængsel opstår, når man forlader motorvejen for at holde i kø på et overbelastet, kommunalt vejnet. Og når staten kan hjælpe med kommunale letbaner, kan den også hjælpe med at vedligeholde de nedslidte veje, siger Anders Hundahl, der over for Dagens Byggeri dog erkender, at kommunerne har fået penge til vejvedligeholdelsen, men har valgt at bruge pengene på andre – og for vejene uvedkommende – aktiviteter:
– Vi så at de penge, kommunerne fik i forbindelse med, at amtsvejene blev kommunale, bruges på alt muligt andet. Det er noget hø, siger Anders Hundahl til Dagens Byggeri.
Miljøvenlige metoder
– Dertil kommer, at vejarbejdet i dag kan udføres med miljøvenlige metoder og produkter, og at velholdte veje også er sikre veje. En sådan indsats er også i god overensstemmelse med Produktivitetskommissionens rapport, der slår fast, at det er mere rentabelt at udnytte de eksisterende veje bedre stedet for at bygge nyt. Desuden fremgår det, at de mindre vejprojekter ofte er de mest rentable. Der er altså samfundsmæssig fornuft i at gøre “kedelige vejarbejder” til en rentabel, grøn investering, der mindsker trængsel og øger færdselssikkerhed. Vejene trænger til en hjælpende hånd. Det er billigere at vedligeholde end at reparere et nedslidt vejnet, siger Anders Hundahl.