På BIM World Copenhagens anden dag er stolene igen besat foran scenerne, og omkring de ca. 50 udstillerstande bliver fremtidens løsninger til byggeindustrien vist frem.
Troen på, at fremtiden er digital, er ikke overraskende stor, men branchen virker også mere klar end nogensinde før til at tage imod de mange nye værktøjer, lyder det.
Nicklas Østergaard, product manager, NBS Nordic:
– I 15 år har jeg oplevet, hvordan branchen har udviklet sig fra stor modvilje til BIM, der kun blev taget i brug på enkelte projekter, til i dag, hvor alle projekter nyder godt af fordelene.
På BIM World: Det er nu, det rykker, men branchen har brug for viden
– Branchen er blevet klar over, at der skal mere til end et Revit-kursus. Særligt de seneste to år er BIM blevet allemandseje med langt større forståelse og interesse for mulighederne. Det gælder også for de mindre virksomheder, som endda i nogle tilfælde er bedre med en de store.
– De næste skridt, der skal tages, er at nedbryde de digitale siloer, og jeg oplever, at tiden er med os. De nye generationer er uddannet ind i denne verden, og flere vil i fremtiden sidde på virksomhedernes beslutningsposter.
Bianca Giorsetti, regionsdirektør, Catenda:
– Der er store forskelle på, hvor digitaliseringsparate markederne i Europa er. F.eks. er Norge – ligesom Danmark – langt fremme, mens Frankrig stadig er meget analog. Men generelt er interessen for data stigende, ligesom forståelsen for vigtigheden af den øgede effektivitet og kvalitet, der følger, vinder ind.
– Derfor vil vi også se udviklingen fortsætter de næste mange år. Klimaændringer og behovet for CO2-reduktion presser sig mere på og vil føre til mere regulering. Så der er ikke noget alternativ for virksomhederne end at gøre de stadigt flere værktøjer til deres egen fordel.
Emil Quick, key account manager, Next One Technology:
– Branchen er under stor udvikling, og de senere år er bevidstheden om værdien af digitalisering og BIM øget markant.
Byggeriet hænger i data-bremsen: ”Du er selv eksperten”
– Arkitekter og ingeniør er rigtig godt med, mens entreprenørerne i nogen omgang mangler viden. De er mere praktiske og kommer fra ”pen og papir”, kan man sige, men på ledelsesplan ved man til vigtigheden af at følge med udviklingen, og man er meget opsat på at vide mere.
– Men for alle virksomhederne på tværs af værdikæden bliver det afgørende at være med. Vi hører fra flere entreprenører, at de forbigås på opgaver, fordi de ikke har tilegnet sig efterspurgte kompetencer.