Bygherrer skader deres omdømme i markedet over for både investorer og slutbrugere ved ikke at have styr på detaljerne, når de sørger for internet i nye byggerier.
Det mener københavnske Fiberby, der leverer internet til over 20.000 etageboliger i hovedstaden, og som nu søsætter rådgivning specifikt målrettet bygherrer. Det skal hjælpe det professionelle bygherresegment med at vælge de internetløsninger, som bedst muligt lever op til kravene i bygherrernes byggeprojekter.
– Ofte deler bygherrer den forkerte opfattelse, at valg af internetløsning og internetleverandør svarer til at tilslutte ydelser fra Hofor. Virkeligheden er imidlertid, at det er et meget komplekst område med mange enslydende produkter, men med ret forskellige aftalevilkår og priser, siger siger administrerende direktør hos Fiberby, Jakob Frederiksen, som fortsætter:
– Vi oplever, at bygherrer tilvælger internetløsninger, som deres kunder efterfølgende ikke kan komme ud af. Det er helt urimeligt, og det vil vi gerne ændre på.
Rammer bygherrernes omdømme
Ifølge Jakob Frederiksen risikerer bygherrer, der gør som de plejer i alle projekter at blive store tabere – sammen med deres lejere.
– Flytter man ind i en ny lejlighed, forventes et hurtigt, driftstærkt internet målrettet streaming til en fornuftig pris at være standardudstyr. Her kan bygherre komme i klemme, hvis man sætter lejere og dermed udlejer i en vanskelig situation med en dyr og uopsigelig aftale. Den problematik kommer bag på mange bygherrer, siger han.