I 2022 fejrede de første metrolinjer 20-års fødselsdag.
Det betyder, at behovet for vedligeholdelse og udvikling stiger, og til at stå i spidsen for den opgave bliver Søren Boysen ny drifts- og vedligeholdelsesdirektør den 1. februar 2024.
Læs også: Han skal lede Cowis vækstrejse
– Ansættelsen af Søren Boysen som ny drifts- og vedligeholdelsesdirektør understøtter vores strategiske indsatsmål om at intensivere fokus på drift og vedligeholdelse af Metro og materiel uden at gå på kompromis med den høje kundetilfredshed hos passagererne, fortæller Carsten Riis, adm. direktør i Metroselskabet.
– Søren kommer til at spille en væsentlig rolle i at forvalte vores mange aktiver og sikre den fortsatte digitale og bæredygtige udvikling af Metroen, tilføjer han.
Halvering af CO2-udledning
Søren Boysen erstatter Rebekka Nymark, der fortsætter i Metroselskabet som direktør for Nye Linjer, hvor der er fokus på innovation, ny teknologi og bæredygtighed.
I år åbner M4 til Sydhavnen, samtidig med at en forlængelse af linjen til Ydre Nordhavn planlægges og en helt ny M5-linje er på tegnebrættet, og her skal der gennemføres miljøkonsekvensvurderinger, høringsprocesser, planlægning af linjeføringer, samt senere foretages udbud og forhandles kontrakter:
– Vores kundetilfredshed er så høj, fordi Metroen er så enkel at bruge til at komme rundt i byen. Men arbejdet med at få alle enderne til at mødes i planlægningen, høringsfaserne og udbudsfasen er ekstremt kompleks. Og med vores målsætning om at halvere CO2-udledningen på de kommende linjer har vi ekstra fokus på innovation og bæredygtighed på M4 til Ydre Nordhavn og M5.
Læs også: Moland-stifter giver plads til næste generation
– Derfor er det en stor styrke, at vi kan sætte en så erfaren direktør som Rebekka Nymark til at varetage det daglige ansvar for det område, siger Carsten Riis.