Transport af byggematerialer skal med i BR25 – Stark er klar

Når det nye bygningsreglement træder i kraft fra 1. juli 2025, vil CO2 fra transport af byggematerialer skulle dokumenteres. Starks KlimaLog er allerede opdateret.
Stark har foreløbigt investeret i to lastbiler på el, men der er lang vej, før al transport foregår med ellastbiler. Derfor er det stadig relevant for kunderne at kunne se, hvilke emissioner kørslen til byggepladsen har udledt. Arkivfoto: Stark

Regeringen og et bredt politisk flertal blev i maj 2024 enige om en aftale, der strammer klimakravene til nyt byggeri markant. Et af aftalens hovedpunkter er, at selve byggeprocessen skal med i klimaregnskabet.

Med aftalen bliver der fastsat en grænseværdi, der blandt andet dækker den klimapåvirkning, transporten af byggematerialer udleder.

Læs også

Nye klimakrav: Træerne vokser ikke ind i himlen, men de kommer tættere på

I forlængelse af aftalen har Social- og Boligstyrelsen sendt et udkast til ændring i bygningsreglementet i høring om, at klimaregnskaber for emissioner på transport skal implementeres i bygningsreglementet fra 1. juli 2025.

Hilser skærpede krav velkommen

Den er de helt med på i byggecenterkæden Stark. Her kan kunderne allerede se, hvilke emissioner kørslen til byggepladsen har udledt. Klimadata på fragten er den seneste tilføjelse til Starks digitale værktøj Stark KlimaLog, som udover transportdata også viser CO2-data og øvrig miljøinformation på titusindvis af byggematerialer.

Læs også

Palle Thomsen er ny præsident for europæisk byggeorganisation

– Vi hilser de skærpede krav i bygningsreglementet om at inkludere transportdata velkommen. Hos Stark ønsker vi at lette kundernes arbejde med at indsamle data, og vores digitale platform gør det nu også muligt at trække en rapport med emissioner på transporten af deres byggematerialer. Med Stark KlimaLog får kunderne med andre ord et samlet klimaoverblik ét sted, siger Christian Stokholm, direktør for strategi- og forretningsudvikling i Stark Danmark.

Har planlagt to faser mere

I forhold til Starks egne leverancer er der flere forskellige måder at opgøre emissionsdata på. Derfor vil Stark løbende justere og opdatere kundernes muligheder for at trække tal gennem KlimaLog, oplyser Christian Stokholm.

Læs også

5.000 m2 frasorteret træ binder Starks fortid og nutid sammen

– Som det står nu, ved vi ikke, hvordan de præcise krav til transportdelen i klimaregnskabet bliver. Men vi har nu givet adgang til første fase af transportdata til vores kunder, og vi har planlagt yderligere to faser. Når den konkrete lovgivning er klar, kommer vi selvfølgelig også til at optimere mod den, slutter han.

Relateret indhold