Fredag eftermiddag brød tunnelboremaskinen Tria igennem væggen til metrostationen Nørrebros Runddel, oplyser Metroselskabet.
Trias første 600 meter er dermed tilbagelagt, og i alt knap to kilometer ny metrotunnel er nu klar under Nørrebro. Tria skal nu igennem et service- og vedligeholdelseseftersyn, inden rejsen går videre i retning mod Frederiksberg.
Imens har storesøsteren Nora netop sagt farvel til metrostationen Nuuks Plads og har sat kursen mod Aksel Møllers Have på Frederiksberg. Aksel Møllers Have bliver Cityringens første stationsgennembrud på Frederiksberg og Noras tredje stationsgennembrud.
Fire maskiner – 32 kilometer
Såvel Nora som Tria skal bore sig frem til metrostationen Frederiksberg Allé, hvor de vil blive taget op og fragtet retur til Nørrebroparken, hvorfra de sendes nordpå.
I alt vil Cityringens cirka 32 kilometer tunneler blive anlagt af fire tunnelboremaskiner.
De to sidste tunnelboremaskiner, Eva og Minerva, sættes i gang fra byggepladsen ved Vasbygade, hvor Cityringens kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter er blevet bygget.