Om Marmorkirkens station
- Stationen ved Marmorkirken bygges i modsætning til de andre stationer på Cityringen oppefra og ned. Det vil sige, at stationens forskellige etager støbes undervejs for at sikre ekstra stabilitet af hensyn til kirken.
- Det forventes, at der vil være ca. 11.000 passagerer på metrostationen ved Marmorkirken på en gennemsnitlig hverdag. Det svarer omtrent til det nuværende passagertal på Hellerup S-togsstation, Høje-Taastrup station eller Aarhus H.
- De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2020 vil seks af ti af Danmarks travleste stationer således være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. I 2025 vil metroen have 130 millioner passagerer årligt.
Med udgravningen af Cityringens sidste station har metrobyggeriet nået endnu en vigtig milepæl. Stationen ved Marmorkirken vil i løbet af foråret være klar til at modtage tunnelboremaskinerne, som har tilbagelagt mere end 15 kilometer i hovedstadens undergrund.
Det betyder også, at alle de kommende metrostationer på Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro er forbundet, og samtidig er den første tunnelstrækning udgravet under Østerbro.
– Det er fantastisk, at alle Cityringens stationer nu er gravet ud. Det betyder, at vi i løbet af foråret vil få det første tunnelgennembrud ved Marmorkirken. Så selv om der har været svært undervejs, så er metrostationen ved Marmorkirken også et godt eksempel på, hvordan det lykkes at skabe ny og moderne infrastruktur midt i en storby og meget tæt på naboer og historiske bygninger, siger Guy Taylor, projektdirektør i Metroselskabet.
På byggepladsen ved Marmorkirken er der meget begrænset plads. Derfor vil stationen som den eneste få to perroner, der er placeret over hinanden.
Det betyder, at den kommende metrostation ved Frederiksstaden bliver lige så dyb, som Marmorkirken er høj, nemlig knap 40 meter (uden spir).
– Byggepladsen ved Marmorkirken er den mest komplekse af Cityringens 23 byggepladser. Der er tale om en unik konstruktion, hvor man af hensyn til kirken og området i det hele taget har valgt at anlægge stationen med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af en perron som på de øvrige stationer. Det giver særlige udfordringer og har bl.a krævet en ekstra dyb skakt, fortæller Guy Taylor.
Med afslutningen af udgravningsarbejdet går byggeriet ved Marmorkirken nu ind i en ny fase, hvor der blandt andet skal støbes en massiv betonbund i skakten, inden tunnelboremaskinerne ankommer.
Derefter går arbejdet i gang med at indrette selve stationsrummet og perronerne.