Aarhus sætter 12,5 mio. kr. af til flere grønne byrum

Lokalpolitikerne i Aarhus har sat mere end 35 mio. kr. af til grønne pladser, trafiksanering, sikkerhed, klimasikring og fremkommelighed - også i opland og forstæder.
Der er lagt op til masser af anlægs-, trafik og byforskønnelsesprojekter i hele Aarhus Kommune - bl.a. også på forholdsvist nyanlagte Aarhus Ø, hvor der skal etableres permanente hastighedsdæmpende anlæg. I alt er der afsat mere end 35 mio. kr. Heraf skal 12,5 mio. kr. gå til grønne byrum. Foto: Getty Images
Der er lagt op til masser af anlægs-, trafik og byforskønnelsesprojekter i hele Aarhus Kommune - bl.a. også på forholdsvist nyanlagte Aarhus Ø, hvor der skal etableres permanente hastighedsdæmpende anlæg. I alt er der afsat mere end 35 mio. kr. Heraf skal 12,5 mio. kr. gå til grønne byrum. Foto: Getty Images

Slidte og triste byrum i Aarhus Kommune får nu en håndsrækning fra årets anlægsprogram, hvor der er afsat 12,5 mio. kr. til at gøre diverse byrum til grønne samlingspunkter for de lokale i hele kommunen – i forstæderne, i oplandet og i midtbyen.

Blandt de grønne byrumsprojekter er Fredens Torv i midtbyen, hvor gæster, beboere og erhvervsliv kan se frem til en omdannelse af torvet, så siddepladser og grønt nu bliver permanent. Den såkaldte fredeliggørelse af Fredens Torv var i første omgang et forsøg, men både gæster og de omkringliggende restauranter og butikker har givet forsøget så positiv respons, at torvet nu bliver omdannet permanent.

På Rundhøjtorvet i Højbjerg skal det triste torv og den gamle, slidte p-kælder omdannes til et attraktivt og hyggeligt byrum for hele bydelen. Det har længe været et ønske fra det lokale erhvervsliv, som også har været inddraget i planlægningen af det nye torv.

Læs også: Fra trafikeret til tiltrækkende: Vesterbro Torv står overfor grøn transformation

Også i Harlev er der et nyt mødested på vej. Her har fællesrådet og erhvervslivet været med til at vælge placeringen af et nyt byrum, der skal samle byen og være det oplagte mødested i fremtiden.

Det naturlige sted at mødes

Planlægningen bliver lavet i tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv, fællesråd og områdernes beboere. Rådmand for Teknik og Miljø-forvaltningen, Nicolaj Bang, siger:

– Oplandsbyerne og forstæderne skal blive ved med at være attraktive områder med gode lokale tilbud. Med årets anlægsprogram sætter vi et tocifret millionbeløb af til at skabe grønne byrum, der skal være det naturlige sted at mødes, handle og hele lokalområdets åndehul. Det har været helt afgørende for planlægningen af projekterne at have beboere, fællesråd og det lokale erhvervsliv med fra begyndelsen.

Trafiksanering, forbedringer, ændringer

Udover de nævnte projekter bliver der også lagt op til at bruge 22,6 mio. til mindre, trafikale forbedringer og trafiksikkerhed, og 6,9 mio. på nye stier og forbedring af stianlæg.

Anlægskronerne for 2024 fordeles over mindre projekter, der kan opdeles i 9 kategorier:

Sikkerhed og miljø: 22,6 mio. kr.

Stianlæg: 6,9 mio. kr.

Mindre vejanlæg ved byudvikling: 8,2 mio. kr.

Fremkommelighed: 6,6 mio. kr.

Parkering: 1,2 mio. kr.

Tilgængelighed: 1,5 mio. kr.

Styrkelse af grønne byrum: 4,1 mio. kr.

Strategiske byrum: 12,5 mio. kr.

Klimasikring af kritiske veje: 2 mio. kr.

Læs også: Lommepark bliver grønt åndehul for Odenses borgere

Af andre mindre projekter, der også forventes igangsat i indeværende år, så de kan stå færdige i løbet af 2025, kan bl.a. nævnes forbedring for lette trafikanter på Ørvadsvej, ændring af en rundkørsel på Holmstrupgårdvej, trafiksanering af Graven og Vestergade, en forsøgsordning med lokale hastighedsgrænser, etablering af cykelstier på f.eks. Søndervangs Allé og Runevej m.v.

Relateret indhold