20 ton CO2-besparende ålegræs klar til nyt p-hus

Plader af ålegræs vil pryde facaden af et nyt p-hus i Ørestad Syd. I alt skal der benyttes ca. 20 ton ålegræs, hvoraf store dele er høstet og tørret helt lokalt.
Der er rigelige mængder ålegræs ved Sydvestpynten ud for Kongelundskoven, som Amager Skovhjælpere nu har høstet og tørret til brug på det nye p-hus i nærliggende Ørestad Syd. Foto: Amager Skovhjælpere
Der er rigelige mængder ålegræs ved Sydvestpynten ud for Kongelundskoven, som Amager Skovhjælpere nu har høstet og tørret til brug på det nye p-hus i nærliggende Ørestad Syd. Foto: Amager Skovhjælpere

I disse dage påbegyndes byggeriet af P-hus Asger Jorn i Ørestad Syd, der fra første kvartal 2025 vil kunne rumme 616 køretøjer, byde på en offentlig tilgængelig taghave der tilgås fra en udvendig adgangstrappe og huse en nærgenbrugsstation på knap 500 kvm i stueetagen. Resten af stuetagen i huset indrettes til bl.a. handicapbusser.

Det DGNB Guld-certificerede P-huset opføres af totalentreprenøren 5E Byg, mens det er Nordland Arkitekter, der har designet bygningen og som i 2021 vandt arkitektkonkurrencen, som bygherren By & Havn havde udskrevet.

Det er til stor gavn for hele byggebranchen, at nogle går foran med at finde nye løsninger, som kan reducere CO2-forbruget i konkrete projekter som parkeringshuset her. Det er vigtige erfaringer, der kan bruges direkte eller som afsæt for nye eksperimenter i byggeprojekter fremover.

Tobias Øhrstrøm, arkitekt MAA, Søuld

Arkitekterne har ganske utraditionelt indtænkt ålegræs i plader som facademateriale som et alternativ til mere moderne, men også mere CO2-belastende byggematerialer.

Læs også: Er halm, ålegræs og tækkede tegl klar til byggeri i stor skala?

Ålegræs har nemlig en række gode egenskaber. Det er et særdeles robust materiale, som isolerer mod kulde eller varme, det er ikke brændbart, og det har akustiske fordele, da det kan absorbere lyd. Nordland Arkitekter og By & Havn har fået testet pladerne til udendørs brug i samarbejde med Teknologisk Institut og Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut.

Ålegræs har været brugt som byggemateriale i mange hundrede år på bl.a. Læsø. Til P-hus Asger Jorn forarbejdes ålegræsset til plader, som monteres på husets facader. Foto: Søuld.
Ålegræs har været brugt som byggemateriale i mange hundrede år på bl.a. Læsø. Til P-hus Asger Jorn forarbejdes ålegræsset til plader, som monteres på husets facader. Foto: Søuld.

Tobias Øhrstrøm, arkitekt MAA, fra virksomheden Søuld, der de sidste 6-7 år har eksperimenteret med at bruge materialet indendørs, er meget begejstret for, at både arkitekter og bygherre tør kaste sig ud i et projekt, hvor der tænkes nyt og anderledes i forhold til byggematerialer:

Læs også: Ålegræs får sit eget, helt særlige eksperiment

– Det er til stor gavn for hele byggebranchen, at nogle går foran med at finde nye løsninger, som kan reducere CO2-forbruget i konkrete projekter som parkeringshuset her. Det er vigtige erfaringer, der kan bruges direkte eller som afsæt for nye eksperimenter i byggeprojekter fremover, siger han.

Det giver så meget mening

Noget af de ca. 20 ton ålegræs, der er indsamlet til brug i P-hus Asger Jorn, er høstet af den socialøkonomiske virksomhed Amager Skovhjælpere. Ved Sydvestpynten ud for Kongelundskoven er der nemlig rigelige mængder af ålegræs.

– Det er fantastisk, at vi kan bidrage til et byggeprojekt i vores nærområde. Det giver så meget mening, at vi på den måde kan være med til at skabe sammenhæng mellem Ørestad og Fælleden, byen og naturen, som ligger side om side, siger Mads Madsen, leder af Amager Skovhjælpere.

Det DGNB Guld-certificerede P-hus Asger Jorn kan rumme 616 køretøjer. 17 af p-pladserne indrettes specielt til handicapkøretøjer. Ålegræs-måtterne på facaderne vil patinere over tid og skifte farve fra brunlig til grålig. Visualisering: Nordland Arkitekter
Det DGNB Guld-certificerede P-hus Asger Jorn kan rumme 616 køretøjer. 17 af p-pladserne indrettes specielt til handicapkøretøjer. Ålegræs-måtterne på facaderne vil patinere over tid og skifte farve fra brunlig til grålig. Visualisering: Nordland Arkitekter

Relateret indhold