Friis & Moltke har sammen med LB Consult vundet konkurrencen om den 2000 kvadratmeter store udvidelse af VUC & HF Nordjylland i Aabybro. Det oplyser Friis & Moltke, der i udviklingen af det nye byggeri har fokuseret på de fysiske rammers betydning for læringsrummet som pædagogisk udvikler.
I Aabybro skal flere uddannelsestyper fungere under samme tag, hvorfor der også er forskellige behov til læringsrummet, der skal opfyldes. Samtidig frigøres der med de flere uddannelser også areal til at skabe særlige læringsrum, som kan bruges af alle. Hermed kommer tankerne om de fysiske rammer som en aktiv pædagogisk udvikler til sin ret, oplyser Friis & Moltke.
Synlighed og åbenhed mellem ledelse, administration, underviserkontorer og de studerende er væsentlige for at skabe rammerne for et levende og inspirerende fælles miljø.
Friis & Moltke
Store rumligheder
Når udvidelsen står færdig, vil man, når man træder gennem vindfanget i den nye bygning, blive mødt af et åbent café-, kantine- og studieområde. Det dobbelthøje rum bliver skolens omdrejningspunkt for aktiviteter dagen igennem, og rummet disponeres som en “amøbeform” med flere nicher, lommer og store rumligheder. Siddetrappen vil markere sig i det dobbelthøje rum, og forskellige møbleringer skal skabe mangfoldige muligheder for ophold, undervisning, samlinger og afslapning. Fra alle rum bliver der direkte adgang til udearealer, som gør det nemt og ligefremt at trække ud og inddrage de udendørs faciliteter i den daglige undervisning.
Arkitekturen opdeler rummene
Friis & Moltke vil aktivt bruge arkitekturen som rumlig opdeler i modsætning til traditionelle vægge, hvorved der skal skabes en høj grad af fleksibilitet og synergi til en lang række forskellige situationer og begivenheder. Mellem de forskellige læringsmiljøer skal der skabes forskellige grader af transparens, således at man tydeligt kan fornemme livet i bygningen. Man vil kunne se andre studere og selv blive inspireret, og oplevelsen af gennemsigtighed bliver gennemgående.
VUC & HF Aabybro er foruden en uddannelsesinstitution også en daglig arbejdsplads for mange medarbejdere. Derfor anfører Friis & Moltke, at det er væsentligt, at funktionerne og faciliteterne understøtter et godt arbejdsmiljø. Synlighed og åbenhed mellem ledelse, administration, underviserkontorer og de studerende er således væsentlige parametre for at skabe rammerne for et levende og inspirerende fælles miljø.