For ét år siden tog den danske byggematerialeleverandør – det tidligere Cembrit – navneskifte til Swisspearl og blev dermed for alvor en integreret del af den internationale fibercementkoncern.
I oktober sidste år trådte den ny adm. direktør, Jens Norddal, så ind ad døren, hvor han fra dag 1 har skullet navigere i et marked præget af stigende usikkerhed:
– Det er ingen hemmelig, at de seneste år har været udfordrende for byggebranchen med dalende aktivitetsniveau som følge af særligt renteudviklingen. Det har også påvirket vores forretning, fortæller han.
– Men når det er sagt, kan jeg efter kort tid i virksomheden erfare, at vi har en rigtig god ballast med den tidligere Cembrit-forretnings stærke forankring i norden og Swisspearl-koncernens position i Centraleuropa. Det har givet os forudsætninger for fortsat at være gældende i det danske marked, som er særdeles vigtig for koncernen.
Behovet for energiforbedringer
For i takt med afmatning i nybyggeriet, særligt accelereret af faldende boligbyggerier, er døren åbnet for energi- og renoveringsprojekter, som er et marked, der historisk har haft stor betydning for Swisspearl, fortæller Jens Norddal:
– Behovet for energiforbedringer og renovering forsvinder ikke. Tværtimod forventer vi, at det massive fokus på den grønne omstilling og stigende klimakrav i byggeriet skubber yderligere til renoveringsmarkedet i disse år. Og det glæder vi os over, fordi vores produkter har og altid har haft en stor berettigelse i netop renoveringer.
Han uddyber:
– Det gør også, at vi tør kigge lyst på fremtiden, hvor vi fortsat skal være en førende materialeleverandør på trods af skiftende konjunkturer. Vi skal bevare vores store markedsandele på tag- og vindspærremateriale, mens vi gerne vil løfte vores forretning på facadematerialer, hvor både konkurrencen og vækstpotentialet tilsvarende er stort.
Swisspearl har hovedsæde i Niederurnen i Schweiz, og koncernen har omring 2.400 medarbejdere og produktion i flere lande.