Særlig specialskole holder rejsegilde

Frederiksgård Skole har fejret rejsegilde på renovering og tilbygning tegnet af Casa Arkitekter, der skal forvandle skolen til en helt særlig specialskole.
Pressebillede.
Pressebillede.

Frederiksgård Skole på Nørrebro i København skal i fremtiden fungere som specialskole med fritidsordning for elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Her har den eksisterende bygningsmasse ikke været velegnet til de børn og unge, der nu skal flytte ind, da den er udformet efter en klassisk skole med lange gange og ligeligt fordelte klasseværelser.

Intentionen i det nye projekt har været at skabe en skole, som tilgodeser elevernes særlige behov i undervisningsforløbet. Det betyder, at der skal være sammenhængende basislokaler med tilknyttede mindre rum samt være et rummeligt og aktivt disponeret gangareal, som kan tilgodese elevernes fysiske aktivitet.

Byggeri Københavns projektleder Trine Gammelgaard fortæller om det væsentligste i forbindelse med ombygningen:

– Det har været vigtigt i disponeringen af den nye skole, at nedlægge de eksisterende gangforløb, så de mange kvadratmeter kunne optimeres, og etablere et nyt sammenbindende bygningsvolumen i skolegården, siger hun og fortæller videre:

– Skolen er bygget op som et stort U, med klasselokaler ud til en stor skolegård og gangarealer på ydersiden af disse. Alle eksisterende gangarealer er inddraget til birum, og der er udlagt et nyt stort ovalt gangforløb i skolegården, der skaber gode interne forbindelser, aktivitetsarealer og private zoner både inde og ude. Men det er lykkedes at opnå sammenhæng mellem alle de enkelte rum, og vi har fået vendt den største udfordring i projektet til noget positivt.

Nye bygninger og haverum

Den nye tilbygning åbnes op i midten af et ovalt haverum, som med sin beplantninger og terrassebelægninger giver et beskyttende, varieret og samlende sanseuderum. Basislokalerne kommer til at rumme fem-otte elever og er opdelt i mindre og større rum, som hænger sammen indbyrdes og giver den enkelte klasse stor mulighed for afveksling og variation i samvær, læring og leg. Udfor det enkelte basislokale etableres et intimt og stille lille havegårdsrum. Her kan en elev trygt trække ud, hvis samværet med resten af klassen er for belastende for en stund.

Skolen bliver en såkaldt profilskole og udeskole, hvilket betyder, at en stor del af undervisningen flyttes ud i det omgivende miljø – på gange, på legepladsen og i nærmiljøet omkring skolens bygning.

Teamet bag projektet er Casa Arkitekter som totalrådgiver, Matters Arkitekter, Fjerring Rådgivende Ingeniører og landskabsarkitekt BSAA Arkitekter. Einar Kornerup er hovedentreprenør.

Byggeriet forventes afsluttet i slutningen af 2018.

Det har været vigtigt i disponeringen af den nye skole, at nedlægge de eksisterende gangforløb, så de mange kvadratmeter kunne optimeres.

Relateret indhold