Vi savner en konkret plan

Henrik Friis. Foto: Ricky John Molloy
Henrik Friis. Foto: Ricky John Molloy

Det er fint med et katalog over undersøgelser og udredninger af bedre vejforbindelser i hovedstadsområdet. Men vi savner en startdato for, hvornår projekterne sættes i gang og ikke mindst en slutdato, så trængslen kan reduceres. Regeringen har de helt rigtige ambitioner, men der mangler en udrulnings- og finansieringsplan for de konkrete vejarbejder.

Bilisterne spilder i år ca. 22 millioner timer som følge af trængslen i hovedstadsområdet. Det svarer til det niveau, som Trængselskommissionen forudså om seks år, hvor alle forslagene fra kommissionen ville være gennemført. Udviklingen viser, hvor meget trængslen stiger – og at det går langt hurtigere end eksperterne forudså.

En analyse, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der ligger rentable infrastrukturprojekter for over 40 milliarder kroner. i hovedstadsområdet, som har en høj samfundsøkonomisk værdi med en intern rente på over fire procent. Det er bare om at komme i gang. Jo længere vi venter, jo større tab for samfundet – både virksomhederne, arbejdsmarkedet og for den enkelte.

Relateret indhold